söndag 31 mars 2013

Bästa muffinsen hittills


Jag har ju länge experimenterat för att skapa den perfekta chocolate chip cookien och tycker mig ha lyckats ganska bra med detta. Vad som jag inte hade lyckats med hittills var dock att skapa en kafemuffins. Ni vet en sådan där riktigt stor amerikansk muffins som spricker på ytan. Men nu har jag äntligen hittat ett recept som ger muffins som smakar över förväntan gott, jag skulle drista mig till att säga att de till och med är godare än kafemuffins! Receptet är lite krångligare än ett vanligt muffinsrecept och då det ursprungligen är amerikanskt blir enheterna lite konsiga då man översätter till svenska mått men med receptet nedan fick jag ut 12 stycken stora muffins.

Blueberry cheesecake muffins

Ugnstemperatur 200 grader

Blanda ca 80 gram creme cheese, 0.6 dl socker, 1/2 tesked vaniljsocker och 1 ägg i en skål så att alla klumpar försvinner. Ställ åt sidan (detta är cheesecake smeten och den är lös)

I en kastrull blanda 86 gram smör, 2,3 dl mjölk och en tesked vaniljsocker. Värm tills smöret smält. Ställ åt sidan så att det svalnar så mycket som möjligt.

Blanda vid sidan om 4,6 dl mjöl, 2,5 teskedar bakpulver, 1/2 tesked salt och 1,7 dl socker.

Vispa i två ägg i smörblandningen som nu är avsvalnad. Tillsätt sedan gradvis smörblandningen till mjölblandningen tills det blir en jämn smet. Vänd nu ner drygt 2 dl blåbär eller hallon (rör inte om för mycket efter detta).

Fyll muffinsformar till 2/3 med smeten. Toppa varje form med knappt 2 matskedar av cheesecakeblandingen. In i ugnen ca 25 minuter. Färdigt!

2 kommentarer:

  1. Hallå gumman. Spännande ned en liten kille i magen. Det är klart det är ett stort ansvar med barn i magen. Kon ihåg det som igår. Speciellt våra 2 som mådde dåligt och inte växte. Då fick jag ta över på BVC och kräva CTG kurva på förlossningen när jag kände att det var fel. Som mamma så känner man sådant. Jag har en konstig känsla idag. Kan det vara så att killen är på G nu??? Du kanske redan är på förl i Nice. Vet precis vilket hus och ingång det är. Spännande. Vi är i Nice 19/5-2/6. Då måste vi ses. Var rädd om Dig. Tänker ofta på Dig. Kramar i massor.

    SvaraRadera
  2. Hej Carina,
    Tänk du måste ha ett sjätte sinne för när du skrev den här kommentaren så hade Theo precis fötts två timmar tidigare! Roligt att du kommer till Nice, då ses vi!
    kramar

    SvaraRadera