torsdag 23 november 2017

Det är lite tungt nu

Jag är så trött! Lite tröttare nu än vad jag var för en vecka sedan. För en vecka sedan var det som om jag gick in i väggen, bebisväggen. Fem månader av inte mer än max tre timmar sammanhängande sömn tog ut sin rätt när den kombinerades med flera veckors ännu sämre sömn. Jag bara grät och kunde inte tänka och var helt yr. Men efter att ha lagt mig vid halvåtta på kvällen tre dagar i rad så kändes det bättre igen. Men skruttan sover fortfarande ganska kasst. Hon somnar vid sjutiden, vaknar efter 3-4 timmar och vill äta, vaknar sedan (om det är en bra natt) efter tre timmar till och vill äta och sedan tre timmar ytterligare efter det. Eller om det är en dålig natt så vaknar hon efter bara 1.5 timmar och vill inte äta men inte sova heller. Och det här med siestorna på dagen får jag inte till heller fast jag verkligen försöker! Jag lägger henne vid halvnio/nio tiden på morgonen, då skulle hon behöva sova minst 1.5 timme, men oftast blir det bara trettio minuter innan hon börjar gny. Har jag tur lyckas jag då få henne att somna om i 30 minuter till men långt ifrån alltid, sen är hon smågnällig för hon är trött. På eftermiddagen försöker jag antingen gå en promenad med henne, men inte ens där somnar hon säkert längre, eller lägga henne i sängen. Samma visa här, blir inte ett långt sovpass utan flera trettio minuters duttar och hon känns trött. Och hennes mamma ÄR trött för jag får liksom ingen paus på hela dagen, eller natten för den delen.

Problemet, eller ett av problemen i alla fall, verkar vara magen. Hon är så gasig och vrider sig och gråter. Nu försöker jag ta bort en massa råa grönsaker och håller alla tummar för att det ska fungera! Det andra problemet är ju att det är sådant oväsen här hos oss och hon vaknar av minsta lilla knäpp. Nej jag börjar faktisk känna mig rätt sliten. Men jag vet ju att detta är bara tillfälligt och sedan glömmer man, det gjorde jag ju med Theo, så jag kommer klara det här med, bara lite tungt just nu.

Sen känner jag mig stressad också för håller ju på att plugga till kostrådgivare men med Luna som bara sover 1h per dag och så dåligt på natten att jag måste lägga mig senast klockan nio så finns det liksom ingen tid alls till det. Väldigt intressant är det i alla fall så det positiva är ju i alla fall att jag är sugen på att plugga.

Bortsett från sömnbrist är allt bra. Theo tittar på fem myror är fler än fyra elefanter på TVn och jag tror det bara är en tidsfråga innan han på riktigt fattar det här med att läsa. Han har nästan förstått och med lite hjälp kan han läsa en del ord men det har inte helt klickat än. Luna är oftast glad, när hon inte är trött, dock kräver hon mycket underhållning. Ligga på mage är okej, ett litet tag, sedan blir det gny. Hon har inte lärt sig att rulla runt från mage till rygg eller tvärtom än så hon blir liksom fast. Bara en tidsfråga tills det händer också!

Nej oj oj oj, nu är ju klockan snart nio, dags att gå och lägga sig!

Den här lilla alltså. Hon må vara jobbig men när hon tittar upp på en så här så smälter man ju totalt!
Jag, Theo och Luna var på upptäcksfärd i skogen igår och jag fick chansen att imponera stort då jag tillverkade en barkbåt, vad sägs om det pappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar