söndag 1 april 2012

Veckans bästa dag!

Jag älskar söndagar. Det är helt klart veckans bästa dag. På söndagarna har vi inga måsten (eller nästan inga i alla fall). I Frankrike är ju inga affärer är öppna så man kan inte göra mycket nytta även om man skulle vilja. På sin höjd kan man gå en sväng till gymmet och om man känner sig riktigt energisk kan man även äta lunch på stranden. Idag kändes dock stranden som ett alldeles för ansträngande alternativ så vi stannade i vår fina lägenhet och myste istället. Jag kan inte säga nog hur mycket jag älskar den här lägenheten. Den är helt fantastiskt perfekt! Efter att ha varit på gymmet imorse satt jag först och läste ett tag på balkongen, sedan framåt eftermiddagen packade jag och pojkvännen ihop en minipicknick och la oss på taket. Där blev vi kvar i ett par timmar. Så skönt och vackert och ostört. Måste säga det igen; HELT FANTASTISKT!!!


Söndagar brukar jag även ägna mig åt att laga mat och baka. Så även idag även om det blev en sen start då jag blev totallurad av sommartiden och hur ljust det är nu. Jag trodde klockan var sex då hon i själva verket var nästan åtta! Så kan det gå. Men jag hann med att laga lite mat i alla fall. Ska i vanlig ordning dela med mig av recepten. Först ut är dagens middag som blev ytterligare en variant av kikärtsbiff, denna gång med hasselnötter, serverad med fullkornspasta, blomkålsmos och sallad. Detta var nog den biff som jag tyckte blev godast hittils. Så här gjorde jag:
Mixa samman:
- 2 burkar kikärtor
- 2 vitlöksklyftor
- 1 tsk sambal oelek
- 2 tsk spiskummin
- 2 msk maizena
- salt
- 1.5 dl hasselnötter
- 1 tsk bakpulver
- drygt en msk pressad lime
blanda sedan i:
- 1 finriven morot
Stek ca 5 minuter på varje sida på medelhög värme. Enjoy!


Slutligen har jag även bakat. Proteinmuffins med banan blev det. Har dock inte smakat dessa än så jag kan inte lova att de smakar gott men smeten var mumsig så det är ett gott tecken :)

Mixa samman med stavmixer till en jämn smet:
- 2 äggvitor 
- 1 helt ägg
- 1.7 dl havregryn
- 120 gram fromage blanc/kvarg
- en stor näve hasselnötter
- 1 stor mycket mogen banan
- 1 tsk bakpulver
- 1 tsk bikarbonat
- 1/2 tsk kanel
- ca 6 skopor vaniljprotein (den lilla skopan, blir ungefär 1.5 dl) man får köra lite på känn tills smeten inte är alltför lös

Fördela i smörjd muffinsform (pappersformar klibbar fast så rekommenderas inte) och ställ in mitt i 180 grader varm ugn i ca 15 minuter. Fini!


Sent from my Blackberry

1 kommentar:

  1. När jag var liten var allt stängt på söndagar! Borde det vara även idag, skönt med en vilodag! Jag har också bakat, blev bullar och en morotskaka! Gott till fikat! Förstår att du älskar lägenheten! Den är ju så fin! Ska bli kul att ses snart! Kramar... Anna

    SvaraRadera