måndag 25 juni 2012

The ultimate chocolate chip cookie!


Efter att ha ätit en grymt god chocolate chip cookie på Subway har jag haft något av en hangup på att försöka återskapa denna underbart sega, kolaaktiga kaka. Jag är inte alls något kakmonster och småkakor kan jag både ha och vara utan men Chocolate chip cookies är inte en småkaka. Det är något helt annat och en god sådan kan vara godare än det bästa godiset. Men för att den ska vara god måste den vara perfekt. Den får inte vara för smörig, den får inte vara torr, den får inte vara krispig och den får inte vara brödaktig utan den ska vara seg och så ska den ha den där lite spruckna ytan så att den ser så där riktigt Amerikanskt dekadent ut. Och det mina vänner är faktiskt inte så lätt som det verkar att få till. Jag har provat otaliga recept. De flesta har resulterat i en god kaka men ingen har resulterat i någonting liknande den där allra första Subwaykakan som jag blev förälskad i...

...Ända tills jag provade det här receptet vill säga! Titta bara på dem! Ser de inte helt perfekta ut? Och ja de smakar precis lika perfekt som de ser ut! Och vad var hemligheten då undrar ni? Jo hemligheten heter jordnötssmör! Receptet har jag lånat från Theresias blogg Söta saker och den enda modifikation jag gjort är att jag har lagt till en massa mer choklad för det är hemligheten för att få den där tyngden i kakan. Så här gör man (Varning, de här är inte nyttiga någonstans!):

  • 100 gram smör
  • 1 dl jordnötssmör (jag har numera alltid hemmagjort jordnötssmör, bara att mixa jordnötter tillräckligt länge, voila!)
  • 1 dl socker
  • 1 dl brunt socker (råsocker)
  • 1 ägg
  • 2½ dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • ½ tsk bikarbonat
  • ½ tsk bakpulver
  • 2-3 dl hackad choklad (mjölkchoklad eller vit choklad eller en blandning)

Mosa samman sockret med det rumsvarma smöret och jordnötssmöret. Tillsätt ägget. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt för sig och rör ner. Blanda sist ner den ganska sa finhackade chokladen. Forma degen till bollar och platta ut dem lite grann, på plåt med bakplåtspapper. Jag fick ut runt 20 kakor fran den har degen. Grädda i 200 grader i 10 minuter. Grädda inte för länge! När de blir bruna i kanterna har du haft inne dem för länge, ta ut innan de verkar riktigt färdiga annars blir kanterna krispiga istället för sega och det vill du inte. Enjoy!




Sent from my Blackberry

3 kommentarer:

  1. WOW, jag är imponerad! Vilka fina kakor! "Söta saker" är en blogg som jag gillar att titta in till också =)

    Vet du, jag har börjat med LCHF och mitt sötsug är helt borta! Men jag gillar att bjuda på sötsaker =)

    Kikärtsbiffarna och broccolimoset ska jag göra till Ida någon dag som är vegetarian! Perfekt! Ser verkligen jättegott ut! Tack!

    Du ska ha en fin dag!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Haftigt med sotsuget! Sa du tycker det fungerar bra med LCHF alltsa? Broccolimoset ar ju nagonting som faktiskt passar valdigt bra in i den dieten, kan jag rekommendera :) Men hur gar det med energin? Har trottheten som du kande i borjan gatt over? kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var jättetrött de första tre fyra dagarna, irriterad också! Sen på femte sjättedagen blev jag helt plötsligt pigg och glad! Och på den Åttonde dagen -1kg! Nu känner jag mig kanon! Har haft heldag m Ida i Sthlm! KRAM!

      Radera