torsdag 26 juli 2012

De basta muffinsen!

Ja men ja antligen! Efter mycket experimenterande med proteinmuffins hit och dit har jag nu hittat en variant som jag faktiskt helt arligt tycker ar rent ut sagt jattegod! Jag skulle lika garna ata denna muffins som en "vanlig" hallonmuffins. Receptet hittade jag hos Cilla jag modifierade dock nagot da jag inte hade alla ingredienser hemma. Men detta bor ni prova. Gott och nyttigt!

Till hoger tillagade, till vanster innan de akte in i ugnen. Muffins med proteinpulver fastnar garna i pappersformar, darfor anvander jag muffinsplat.
Mellismuffins med hallon 
Första skålen
3/4 dl havregryn

1/4 dl Kellogs fiber
1,5 dl mandelmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
Nagra droppar vaniljessens
1 dl hackade valnotter
1 dl whey proteinpulver jordgubb
0,5 dl fromage blanc

3/4 dl Stevia sotningsstro

Andra skålen

2 äggvitor
4 msk fiberhusk
1.5 dl hallon (tinade)
1,5 mjolk

0,5 dl olivolja


Blanda samman ingredienserna i första skålen. Blanda sedan samman fiberhus, hallon och mjölk i nästa skål. Rör ihop och låt svälla några minuter. När det svällt blandar du ner 2 äggvitor. Rör ihop samtliga ingredienser ordentligt. Se till att det inte är klumpigt och tillsätt sista 0,5 dl olivolja. Klicka ner 2-3 msk i varje muffinsform och grädda i 20 minuter i 170 grader.

ca 55 kcal/muffins: 1,8 g/13 %  kolhydrater, 4,1 g/31 % protein, 3,3 g/ 56 % fett.
(jag undrar om detta verkligen kan stamma, kanns som om det borde vara mer...hmm ska kolla upp)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar