måndag 23 juli 2012

Pest och pesto

Ja pest ar vad man kan kalla natten jag hade. Efter att ha varit ute i regnet igar (ja den dagen som vi skulle till stranden regnade det for forsta gangen pa flera veckor...) var jag konstigt frusen/varm. Lite feber kandes det nastan som. Somnade trots detta relativt snabbt men jag fick inte sova lange. Efter bara nagon timme var jag uppe fullt klarvaken med en obehaglig kansla i kroppen. Lyckades efter ett tag anda somna om men efter ytterligare en timme, 02.30, var jag aterigen vaken. Det kliade overallt och jag var varm samtidigt som jag fros och jag hade dromt konstigt. Efter misslyckade forsok att somna om gick jag upp och tog en allergitablett, at lite och satte mig och laste tills tabletten borjade verka. Vid tretiden kunde jag somna igen och denna gang sov jag hela tre timmar (!!) innan jag aterigen vaknade. Sa ja om ni undrar sa ar jag helt slut idag. Det ar ju mer regel an undantag att jag inte sover en hel natt men detta var anda lite extremt.


Men for att prata om nagot lite roligare. Igar kvall var jag hungrig och ville ha nagonting snabbt. Da vi har en kruka basilka som vaxer som ogras kandes hemmagjord pesto som ett lockande alternativ till farsk pasta. Upptackte dock att skafferiet varken bjod pa pinjenotter eller parmesanost sa det var bara att vara lite kreativ och det gick hur bra som helst! Har kommer receptet pa min Valnotspesto med emmentalost. Latt som en platt och mycket godare en kopepesto!

Mixa samman med stavmixer:
  • Bladen fran tre langa kvistar basilika (typ nastan en hel kruka i svensk krukstorlek)
  • 1/2 dl valnotter
  • 1 vitloksklyfta
  • 1/2 dl riven emmentalost
  • 1/2 dl olivolja
  • 1/2 tsk salt (ca)
Svarare an sa ar det inte!
Sent from my Blackberry

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar