måndag 14 oktober 2013

Indisk tomatcurry

Ännu ett gott recept från Amyspieceofcake. Även detta en indisk rätt. Smaken på tomatcurryn är jättegod. I min version blev det dock lite för mycket nudlar om jag får säga det själv. Jag använde äggnudlar den tjockare varianten men nästa gång ska jag antingen ta snabbnudlar (sådana där billiga en portionspaket) eller risnudlar då båda är lite tunnare och därför blir mindre dominerande. Jag la även till kikärtor till det ursprungliga receptet för att få lite mer protein och det fungerade bra. En rätt jag gärna gör om! (ser inte speciellt lockande ut på bilden men kolla in den ursprungliga posten hos Amy så blir ni mer sugna)

Nudlar med indisk tomatcurry (ca 4 portioner)
2 msk olja
0,5 tsk senapsfrön
0,5 tsk hela spiskummin
3 st kvisttomater, hackade i bitar
1 msk malen koriander
0,5 tsk gurkmeja (haldi)
0,5 tsk chilipulver eller färsk finhackad grön chili (mängd efter tycke och smak, var dock försiktig så det inte blir för starkt!)
0,5 tsk malen spiskummin
salt, smaka av med
2-3 dl vatten
1 msk g råsocker.
1-2 msk bladpersilja, finhackad
Jag lägger till kikärtor
250 g nudlar, kokta och avrunna

Hetta upp oljan och lägg i senapsfrön, när de börjar "bubbla" lägg i hela spiskummin och kort därefter hing. Lägg i tomathacket och låt koka 3-4 minuter tills tomaterna har blivit mjuka, nästan såsiga. Lägg därefter i malen koriander, gurkmeja, chilipulver/finhackad grön chili, malda spiskummin och salt.

Rör om och låt kryddornas smak utvecklas i ca 3-4 minuter. Värmen gör att smaken och doften från kryddorna blir fantastisk! Häll i vatten och lägg i gur/råsocker.

Låt allt koka ihop i 4-5 minuter. Lägg i bladpersilja eller koriander vilket jag tog (spara lite till garneringen) och de kokta nudlarna. Blanda och servera omedelbart eftersom nudlarna blir mjuka och "saggiga" i grytan om de får stå en längre tid. Garnera gärna med färsk bladpersilja (jag tog koriander vilket blev gott!).

Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar