måndag 14 oktober 2013

Paleo kakor (chocolate chip cookies en nyttigare variant)

De här kakorna får inte samma krisp som en vanlig chocolate chip cookie utan blir mer som en sockerkaka i konsistensen men de är faktiskt väldigt goda! Absolut inte kalorisnåla så man kan inte äta hur många som helst men alla ingredienser är faktiskt relativt nyttiga. Jag tänker mig dessa kakor som ett nyttigare alternativ till Theo då han blir lite äldre, här i Frankrike består nämligen mellanmålet vanligtvis av lite kakor eller choklad och det känns ju sådär ur näringssynpunkt. Samtidigt vill jag inte vara en tråkig mamma som tvingar Theo att äta mackor om alla kompisarna får kakor. Försöker därför hitta sådana här bra alternativ och det här är det mest lyckade försöket hittills. Jag bakade dessa igår och det finns bara 4 stycken kvar nu... Till och med pojkvännen godkände och det är ett högt betyg! Receptet hämtat från Lexis kitchen.


Ingredients (ca 12 kakor)
-1 cup almond flour (2,36 dl)
-1 tbsp coconut flour
-1 egg
-4 tbsp + 1 tsp coconut oil (or grass-fed butter)
-3 tbsp raw organic honey
-1 tsp organic vanilla extract
-1/8 tsp Himalayan sea salt
-1/4 tsp baking soda (jag blandade bikarbonat och bakpulver)
-¼ cup or more chocolate chips (Enjoy Life's or your favorite dark chocolate chunks) (jag använde bara vanlig hackad mörk choklad, det går bra)
Instructions
1. Preheat oven to 175 degrees celcius
2. In a medium-sized mixing bowl combine almond flour, coconut flour, baking soda, and salt
3. In a small mixing bowl combine egg, honey, oil, and vanilla
4. Combine bowls and mix well
5. Drop tablespoons of dough on a lined baking sheet (I cover mine with parchment paper)
6. Bake for 8-10 minutes (I take them out a tad undercooked) (jag föredrar när de blivit bruna upptäckte jag så snarare 10-12 minuter)
7. Let cool and serve


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar