måndag 14 oktober 2013

Hälsomuffins


Ännu ett nyttigare alternativ till bakverk. Pojkvännen tycker jag är JÄTTETRÅKIG som bara bakar sådanar här saker men jag tycker det är roligt! Dessa fungerar bra till mellanmål eller som komplement till frukost då man inte har tid. Goda men nej man ska inte tro att de påminner helt om en vanlig muffins för de gör de inte, men de är riktigt goda jag lovar! Receptet hämtat från Elbe.

c:a 6 stycken små muffins
1/2 banan
2 ägg
1 msk kokosolja
1 dl kokosmjöl (kommer testa med mandelmjöl nästa gång, tror det kan bli fluffigare)
1 dl kokosmjölk
en nypa salt
0,5 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker!) (jag hade inte vaniljpulver utan tog vaniljsocker, gick bra det med)
0,5 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
1 dl torkade tranbär (många sorter är sötade, kolla upp du som vill undvika det) (jag hade inte tranbär utan tog en blandning torkade bär)
0,5-1 dl valnötter

Blanda alla torra ingredienser. Mosa bananen, krossa valnötterna i mindre bitar med händerna. Blanda ihop allt, klicka ut i muffinsformar eller plåt. Grädda i 175 grader i c:a 20-25 minuter (tills lätt bruna på toppen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar