måndag 14 oktober 2013

Ugnsbakad aubergine med fetaost

Ännu ett recept från Amyspieceofcake. Väldigt gott! För att utöka proteininnehållet i rätten serverade jag auberginen tillsammans med Quinoa (fullvärdigt protein) kokt i halvstark grönsaksbuljong samt med en enkel grönsallad. Allting, recept och bild, är taget från Amy. Mitt resultat var inte fullt så snyggt men väldigt gott!

Ugnsgratinerad aubergine på Amy's vis (4 portioner)
2 aubergine, delade och stekta i olja (bara att klyva på längden och steka några minuter)
1 msk olja
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad (jag la även till en pressad vitlöksklyfta för mer smak)
1 kruka färsk oregano (jag hade torkad som jag smulade ner istället, ganska mycket, det gick bra)
1 burk krossad tomat eller 4-5 färska hackade tomater
1-2 krm svartpeppar
1 krm cayennepeppar
salt, smaka av med
150 g fetaost
Höstblad i olika färger runtom ugnsformen, härlig färgprakt.
Sätt ugnen på 200 grader.

Hetta upp olja och stek lök, vitlök och hälften av oreganon på medelvärme i ca 5-7 minuter tills löken är gyllene. Lägg i krossad/hackad tomat och resten av kryddorna (inkl resten av oregano). Låt småputtra i ca 15-20 minuter.

Lägg de stekta auberginehalvorna i en ugnssäker form. Smula över hälften av fetaosten och lägg på tomatsåsen. Skjuts in i ugnen i ca 25-30 minuter tills allt bubblar.

Garnera med resten av fetaosten direkt när den kommer ut från ugnen så fetaosten smälter lite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar