måndag 14 oktober 2013

Mat mat mat mat!

Ojojoj vad jag har mycket recept som jag vill lägga ut på bloggen. Alldeles för många för att jag ska orka fixa till och göra fina så ni (och jag, detta är min receptbok) får nöja er med copy paste från där jag hämtade de olika gottigheterna. Hellre det än att jag inte hinner lägga ut dem alls eller hur. Får se hur många vi får ut idag.

Först ut är en indisk linsgryta som jag hämtat från bloggen amyspieceofcake. Väldigt god kryddig och lite höstig smak och föredömligt enkel att laga. Dessutom billig! Lyckades inte ta någon bild själv då vi var alldeles för hungriga så lånar en bild från Amy. Min gryta blev dock inte så här orange utan snarare lite brun i färgen.



Indisk linsgryta (ca 4 portioner)
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, riven
2 msk olja
1-2 (jag tog snarare 4-5) tsk garam masala
0,5 tsk kanel
2,5 dl röda linser
1 burk krossad tomat (eller ca 4-5 st färska tomater, hackade)
1 morot, grovriven
1 grönsaksbuljongtärning
0,5-1 tsk salt

Hetta upp olja i en större kastrull. Stek löken någon minut och lägg i vitlök, garam masala och kanel. Bryn på låg värme i ca 5-8 min tills löken och vitlöken fått gyllene färg.

Lägg i 8 dl vatten (till att börja med), linser, tomater, morot, buljongtärning och lite av saltet. Koka upp och låt småputtra i ca 30-40 min.

Allt eftersom tiden går kan man behöva spä på med vatten beroende på hur tjock/tunn man vill ha linsgrytan. Jag kokar mitt vatten i vattenkokare och lägger i, för det blir bättre än att lägga i kallt vatten direkt i den varma grytan.

När grytan är klar smaka av med salt.

Man reglerar styrkan i grytan genom garam masala kryddningen, mer styrka = mer garam masala helt enkelt!

Serveras med basmatiris (råris för nyttigare alternativ) och en härlig grönsallad.

Smaklig måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar