onsdag 13 november 2013

Indisk pumpa gryta

Det är ont om tid för att blogga på sistone. Jag har så mycket som jag vill göra och tiden räcker inte riktigt till för att även dokumentera det hela. Så ledsen att göra er besvikna men här kommer inga roliga bilder på Theo utan bara ett recept som jag lagade igår och som var väldigt gott. Som vanligt på sistone hinner jag inte skriva om receptet utan det blir en direkt kopiering med några små kommentarer från den fina bloggen Simplywholefoods. Bilden är dock min.

Pumpkin Indian Chilli Bowl


The Ingredients:
  • 1 cup carrots, chopped
  • 2 red onions, chopped
  • 1 green pepper, chopped
  • 5 large garlic cloves, minced (pressade, och jag tog bara tre fast STORA)
  • 1 large tomato, pureed (jag tog ca 2 msk tomatpure)
  • 1 tbsp cumin
  • 1 tbsp turmeric
  • 1 tbsp coriander
  • 1/2 tsp ground ginger
  • 1/4 tsp sea salt
  • 1/2 tsp red pepper flakes (jag tog 2 tsk sambal oelek)
  • 1/2 cup pumpkin pureé
  • 1 pound raw lean ground beef, cooked & drained (jag hade 350 g köttfärs, det räckte)
  • Cilantro to garnish
  • Olive oil to coat bottom of pan
  • Herbamare to taste (eller vanligt salt)
  • Jag lade till ett par dl vatten
The Steps:
  • Börja med att steka köttfärsen och lägg åt sidan
  • Drizzle a few glugs of olive oil to cover bottom of pan
  • Sauté carrots, onions, and green pepper until soft, sprinkle with Herbamare (eller salt) to taste
  • Once veggies are soft, add garlic
  • Once garlic is fragrant (be careful not to burn) add spices
  • Combine ingredients and cook for 2 additional minutes
  • Add tomato pureé and cooked ground beef and mix well
  • Add measured squash pureé and mix well
  • Let simmer over medium low heat for a few minutes giving time for the flavours to mingle
  • Spoon into serving bowls and top with fresh chopped cilantro
  • Jag serverade med kamutvete och haricot verts. Mycket gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar