torsdag 21 november 2013

Pumpakaka


Detta kan vara det godaste nyttiga receptet som jag har gjort hittills. Det är egentligen en morotskaka men då jag hade pumpapuré hemma använde jag det istället och det blev verkligen supergott! Även detta recept kommer från Tastyhealth men jag har ändrat lite dels med pumpan, dels har jag ersatt sötningsmedel med dadlar och agavesirap.

Paleo-inspirerad morotskaka
1 kaka, ca 10 bitar
Modifierat från detta recept

45g havremjöl (mal havregryn till mjöl i en matberedare)
90g mandelmjöl
2 tsk bakpulver
2-3 tsk kanel
1/4 tsk ekologiskt vaniljpulver
1/2 tsk salt
3 msk kokosolja (mätt i fast form)
200g pumpapuree
65g riven morot 
6 färska dadlar (45g)
3 ägg

Frosting:
150 g lättkvarg/kesella
50 g Philadelphia (eller valfri fetthalt)
1 dadel
agave sirap efter smak
limeskal
Valfritt: några droppar citronjuice

1. Ha i dadlar och ägg i en matberedare och kör tills det blandas ihop ordentligt. Tillsätt de övriga ingredienserna till matberedaren och mixa tills du får en tjock smet/massa.
2. Smörj en form med löstagbara kanter (jag använde en form som är 18 cm i diameter) med kokosolja och "bröa" formen med riven kokos. Ha i smeten/massan i formen och jämna till den. Grädda i ugnen på 175 C i ca 45 minuter (knappt). Ha du en lägre och bredare form behöver kakan inte lika lång tid i ugnen. Ta ut kakan och låt svalna helt.
3. Mixa ihop ingredienserna till frostingen med en stavmixer eller en sked. Bred frostingen över kakan och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar