torsdag 21 november 2013

Pumpabrownie


Jag bakade denna goda pumpakaka förra veckan. Inte så jättesöt men ändå väldigt god. Receptet kommer från bloggen Tastyhealth.

Fudgy chokladbrownie med pumpaswirl
9 bitar

2 dl (60g) havregryn
1 dl (30 g) kakao
5 msk stevia strö (eller valfri sötning) - jag använde mest agavesirap och nästa gång ska jag bara köra på det alternativt på dadlar då jag inte gillar sötningsmedel
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk vaniljarom
200 g lättkvarg/kesella - jag använde grekisk youghurt
2 äggvitor (spara en gulaEDIT: Jag har testat att göra både med och utan äggvita och båda versionerna blir lika bra, den utan blir nästan lite mer seg (detta är inte min egen edit men låter den vara kvar för jag ska testa utan nästa gång)
0,5 dl osötad mandelmjölk (eller valfri mjölk) - jag använde vanlig mjölk

Pumpaswirl:
3/4 dl (40g) pumpapuré**
100 g Philadelphia 3% (eller valfri fetthalt) - jag använde kesella blandat med full fat cream cheese
1 äggula
2 tsk stevia strö/sukrin
1 tsk kanel drygt

**Jag gjorde egen, superenkelt, bara ugnsrosta en bit pumpa ett tag, ca 35 minuter, och gröp sedan ur köttet.
1. Ha i alla ingredienser till brownien i en en bunke/skål. Mixa ihop allt med en stavmixer (eller använd en matberedare). Häll smeten i en ugnsform (ca 25x20 cm). För att undvika att brownien fastnar i formen rekommenderar jag att lägga bakplåtspapper i formen. Bred ut smeten med en slickepott eller liknande.
2. Mixa ihop ingredienserna till pumpaswirlen och häll smeten över browniesmeten. Dra några "swirls" genom brownien med en kniv.
3. Baka i ugnen på 175 C i ca 20-25 minuter. Ta ut och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar