torsdag 12 september 2013

Bircher muesli

Något av det godaste jag vet att äta till frukost är Bircher muesli men jag har bara lyckats hitta det i Tyskland och av någon anledning har jag aldrig försökt mig på att göra det själv. Förmodligen för att jag fått för mig att det är väldigt komplicerat. Hur som helst så råkade jag snubbla på ett recept på Davosgröt på en blogg och tyckte att detta verkade påminna väldigt mycket om min kära bircher muesli. Receptet var enkelt så jag testade. Mums! Stärkt av framgången gjorde jag en ny receptsökning, denna gång på bircher muesli, och hittade ett recept som är väldigt likt precis så som bircher muesli ska smaka. Overnight oats heter det visst också lärde jag mig på kuppen. Kärt barn har många namn :) Rekommenderar starkt att ni provar detta!

För en portion
Blanda:
  • 1.25 dl youghurt
  • 1.25 dl mjölk
  • 1 dl havregryn
  • 30 ml äppeljuice (jag hade inte detta hemma utan ersatte med lite vaniljsocker vilket också blev gott men säkert bättre med äpplejuice)
  • Lite citronjuice (typ en pressad klyfta)
  • Någon matsked honung
  • Ett halvt grovrivet äpple
  • Lite russin
  • Eventuellt lite blåbär (hade detta första gången och det var gott men går även bra utan)
Låt stå kallt i en burk eller övertäckt skål. Gärna över natten men någon timme räcker om ni inte har tid. Servera tillsammans med hackad frukt och nötter. Gott, gott, GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar