tisdag 24 september 2013

Muffins!

Mycket recept blir det här på sistone, jag vet... Ska försöka fylla upp med lite mer bilder på skrutten snart men jag får erkänna att jag har varit lite dålig på att ta nya de senaste dagarna. Allt är i alla fall bra med lillplutt. Vi håller som bäst på att leta dagmamma. Inte så lätt ska jag säga. Har hittills intervjuat tre varav jag tycker bra om en. Problemet är bara att hon vill ha ett barn som börjar nu och Theo ska ju inte börja förrän i mitten på januari. Vet inte om vi kan muta henne på något sätt kanske?

Annars vad gäller Theo så är det mycket som händer. Han är väldigt mycket för att undersöka allting just nu. Mammas och pappas ansikten till exempel. Man får se upp så att man inte får ett finger inpetat i ögat och han tar gärna ett stadigt tag om näsan och drar. Sträcker sig också efter saker när man håller honom och de saker som vi håller på med som mobiltelefonen eller fjärrkontrollen är mycket mer spännande än hans egna leksaker.

Det är dags att börja ge smakportioner nu. Borde ha gjort det redan denna vecka men glömde bort det då jag gjorde veckohandlingen samt har haft lite för mycket inplanerat de här dagarna för att få till det. På lördag är det dags. Zuccinipuree är vad som rekommenderas här att starta med, får se vad han tycker om det!

Världens sötaste nakenfis

Ja då så, då har ni fått en uppdatering på plutten och jag kan få slänga in mitt nya recept. En matigare muffins som okej inte smakar som en riktigt god godismuffin men som är utmärkt som mellanmål och jag gillar den. Innehåller bara nyttigheter. Recept från Elbe.

c:a 8 stycken små muffins
1/2 mogen banan
2 ägg
1 msk kokosolja
1 dl kokosmjöl
1 dl kokosmjölK
en nypa salt
0,5 tsk vaniljessens
0,5 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
1 dl torkad frukt (jag hade gojibär, tranbär, aprikos i strimlor och russin)
0,5-1 dl valnötter

Vispa samman de blöta ingredienserna. Mosa i bananen. Blanda alla torra ingredienser och blanda samman med de torra. Krossa valnötterna i mindre bitar med händerna. Blanda ihop allt, klicka ut i muffinsformar eller plåt. Grädda i 175 grader i c:a 20-25 minuter (tills lätt bruna på toppen).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar