torsdag 19 september 2013

Mat mat mat och att spara pengar

Nu när jag är obetalt föräldraledig så har vi ju inte speciellt mycket pengar att röra oss med varje månad vi måste alltså göra vad vi kan för att spara pengar. Kläder köper vi i princip inte alls nu, men då jag även i vanliga fall spenderar max max 500 kr i månaden på kläder och smink, oftast mkt mindre, så räcker inte det direkt som besparing för att göra någon skillnad. Ett område där det ju går att spara lite mer är ju dock maten vilket är min nya utmaning. Och med lite planering så kan det bli riktigt gott i alla fall! Mer vegetariskt på menyn försöker vi med då det ju är betydligt billigare än kött och så har jag även hittat flera olika bloggar som fokuserar på just billiga men nyttiga och goda rätter. Nedan kommer ett par måltider från den här veckan och jag har just planerat nästa veckas meny vilken innehåller ett flertal rätter som får det att vattnas i munnen!

Först ut är den här tonfisklasagnen. Relativt snabb att göra, nyttig, god och billig! Kommer från bloggen skippanudlarna

3 stora morötter
2 gul lök
1 burk krossade tomater
1/2 stor zucchini
1 tsk sambal oelek
2 krm salt och peppar
2 burkar tonfisk (ca 170 g)
citronsaft
1 pressad vitlöksklyfta
250 g keso blandat med mjölk för lite vattnigare konsistens

Lasagneplattor, gärna fullkorn
Riven ost
Sätt ugnen på 250 grader. Riv morötter och zucchini grovt. Hacka löken och fräs allt tillsammans i en lite djupare panna. Slå över tomatkrossen och krydda med sambal oelek, vitlök, citronsaft, salt och peppar. Häll av vattnet från tonfisken och rör ner i såsen. Tillsätt vatten och låt småputtra medan du tar fram lasagneplattorna och en ugnsform. Börja med ett litet lager tonfisksås. Lägg sedan på ett lager plattor, ett lager tonfisk och ett lager keso. Upprepa igen (beroende på hur stor form du har) och avsluta med plattor keso och toppa med oregano och riven ost. Gratinera i ugnen i ungefär 20-25 minuter.



Nästa rätt åt vi idag och den var föredömligt enkel att tillaga! Denna är hämtad från den fina bloggen amyspieceofcake och det är en linssoppa med spenat. God och fräsh och mättande. Det står att detta recept är fyra portioner men jag skulle nog snarare säga tre.

Linssoppa med spenat (4 portioner)
2,5 dl röda linser
1 msk olja
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 tsk malen spiskummin
1 krm hela spiskummin (valfritt)
1 tärning grönsaksbuljong
8 dl vatten (lite mindre vatten om du vill ha en linsgryta)
2 tomater, skurna i bitar
100 g strimlad spenat (fryst går också bra)
1 tsk rivet citronskal + lite citronsaft
2 tsk sambal oelek (mitt eget tillägg)
salt och peppar

Fräs lök, vitlök och spiskummin i olja i ca 2 min.

Lägg i linserna, smula på buljongen och häll på vattnet. Låt koka ca 20 min under lock.

Smaka av med citronskal, citronsaft, sambal oelek, salt och peppar och avsluta med att röra ner spenaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar