torsdag 12 september 2013

Mammaträning

Det blir några stycken inlägg på rad nu. Idag spelar nämligen pojkvännen basket på kvällen vilket innebär att jag har ett par timmar helt själv hemma med en sovande bebis. Jag har med andra ord tid till att göra allt det där som jag har tänkt i flera dagar att jag ska göra men som jag inte hinner under dagarna under de små pauser jag har medan Theo sover (då hinner jag med nöd och näppe träna men inte skriva om det också) och som jag inte vill göra på kvällarna då pojkvännen är här. Känns väldigt lyxigt med lite TID!

Så här är punkt nummer två på min lista över blogginlägg som jag vill skriva (ska även hinna leta dagmamma, planera veckomenyn, planera IKEA shopping och skriva shoppinglista ikväll men bloggandet fick komma först!)

Det här med min träning hemma är ju lite roligt att dokumentera för mig och efter chat med söta fina M igår fick jag höra att hon faktiskt även tycker att det är roligt att läsa om hur jag tränar :) (tack! Trodde de flesta brydde sig enbart om Theo hehe) så det motiverar ju mig ytterligare att dokumentera vad jag gör.

Det har inte varit några inlägg på ett tag. Dels därför att jag inte har haft tid att skriva men även för att jag inte har tränat några egenpåhittade pass utan förlitat mig på Nike Training Club appen. Detta då jag införskaffat ett par hantlar och därmed lättare kan göra de flesta övningar i träningsprogrammen där. Är ju väldigt smidigt att bara välja ett pass och köra på istället för att hålla på och leta runt på olika bloggar och försöka hitta något bra. Är dock inte lika bra som pass man kan hitta själv men det duger. Den senaste veckan har jag kört:

Torsdag
Worth the weight
Längd: 45 minuter
Fokus: get strong
Nivå: Intermediate
Betyg: Inte speciellt jobbigt. Alldeles för mycket pauser. Var inte tyngre än get lean passen.

Total Impact
Längd: 45 minuter
Fokus: Get toned
Nivå: Advanced
Betyg: Körde detta samma dag som passet ovan men lite senare på dagen. Var alltså lite trött redan innan. Men det här var ett jobbigt pass. Främst för att det inte var några pauser. Förmodligen pga den högre nivån. Jag orkade inte med de sista minuterna (och Theo orkade inte titta mer på mamma heller) men som enda pass en dag var det bra!

Måndag (ingen träning under helgen då jag var förkyld)
Shoulder ripper
Längd: 15 minuter
Fokus: Get focused
Betyg: Helt okej axelpass. Inte jättejobbigt men arbetar bra med musklerna.

Tisdag
Slim effect
Längd: 30 minuter
Fokus: Get Lean
Nivå: Intermediate
Betyg: Bra pass. Fokus på ben, axlar och core. Lite kort som enda träning då det är ganska mycket stretch dock inte så mycket vila under passet vilket är bra.

Igår kände jag mig lite trött på Nike passen och ville träna själv. Då jag ju nu har hantlar tänkte jag försöka få in ett par pass i veckan med lite tyngre styrketräning. Igår var fokus på ben och armar. Tanken var att jag skulle köra pyramidpasset som jag har berättat om tidigare men med hantlar i händerna där det var möjligt. Theo tyckte dock att det var en väldigt dum ide, han ville ju också vara med, så jag körde passet med ett 8,7 kg "viktbälte" istället. Kunde ju inte köra några burpees såklart men kompenserade med lite extra utfall istället. Så här blev det:

20 utfallssteg med balansmoment 
30 kickar med knäböj mellan varje 
40 sumoknäböj
50 utfall åt sidan med bakre foten
20 utfallssteg med balansmoment 
50 utfall åt sidan med bakre foten
40 sumoknäböj
30 kickar med knäböj mellan 
20 utfallssteg med balansmoment 
och här kunde jag lägga ner plutten i sängen så att jag kunde avsluta med: 60 McDonaldshopp
Nästa gång kör jag gärna ännu lite tyngre. Kanske viktbälte plus hantlar hehe :) Efter detta körde jag lite armträning. Är inte lika stark som jag var förut det blir tydligt nu när jag kan träna på ett liknande sätt. Brukade köra bicepscurl med 10 kg. Nu fick jag kämpa för att klara av att köra 3x10 med 7 kg. Men det kommer! Armpasset blev kort:
3x10 bicepscurl varvat med 3x10 armhävningar. Sedan hantellyft bakom huvudet 3x10 per arm med 5 kg hantel för triceps. 


Och slutligen idag och det första nya passet som jag testade. Började dagen med en 80 minuters barnvagnspromenad (det är svalare nu så man kan gå ute igen!) så var lite småtrött efter detta och tänkte mig därför ett kortare pass. Tanken var att köra ett pass som kallades för 600-passet då det totalt skulle bli 600 repetitioner (10 övningar x 20 reps x 3 varv, statiska övningar i 20 sekunder i stället för 20 reps). Nu blev det lite annorlunda för mig då jag upptäcke efter första varvet att jag hade för mycket träningsvärk i armarna för att köra armhävningar och då jag efter sista varvet fortfarande hade energi kvar och därför la till ett sista lite annorlunda varv. 37 minuters träning blev det och såhär såg det ut:

Varv 1:
1. Burpees
2. Dips mot bordskant
3. Planka
4. Armhävningar
5. Benböj med hopp
6. Sidoplanka (vänster)
7. Utfall bakåt (växelvis höger/vänster)
8. Höga knän (varje ben skulle upp 20 gånger)
9. Sidoplanka (höger)
10. Jägarvila

Varv 2 och 3:
1. Burpees
2. Superwoman rygglyft
3. Planka
4. Hantelrodd stående på alla fyra, 20 per arm
5. Benböj med hopp
6. Sidoplanka (vänster)
7. Utfall bakåt (växelvis höger/vänster)
8. Höga knän (varje ben skulle upp 20 gånger)
9. Sidoplanka (höger)
10. Jägarvila

Varv 4
1. Burpees (10)
2. Superwoman rygglyft
3. Burpees (10)
4. Planka
5. Hantelrodd
6. Benböj med hopp
7. Enbenshöftlyft 20 per ben
8. Höga knän (varje ben skulle upp 20 gånger)
10. Jägarvila

Bra pass, trött! Avslutade med 15 minuters strech. Done! Mycket träning blev det och oj vilken tid det tar att skriva ner allt. Nu en bloggpost till sen måste jag byta syssla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar