onsdag 18 januari 2012

Det magiska landet

Att vara från Sverige är lite som att ha en dold superpower som man kan ta fram när någon minst anar det, eller som att alltid sitta på ett trumfkort. Jo det är faktiskt så, vårt land har fortfarande en aura av magi och beundran runt sig. Ja eller jag vet inte om det är Sverige i allmänhet eller svenskor i synnerhet (troligen det senare...) men jag har i nio fall av tio kommer en konversation mellan dig som tjej i Frankrike och en fransk man/kille låta såhär:

Fransman: Åh du är så vacker
Du: Tack...
Fransman: Åhhh och du har en accent, var kommer den ifrån?
Du: (konstpaus...) Sverige... (med ett litet leende för vid det här laget vet du precis vilken reaktion detta svar kommer att ge)
Fransman: ÅÅÅHHHH är det sant? Jag ÄÄÄLSKAR Sverige!
Fransman (vänder sig till sin kompis): Hon är från SVERIGE! Visste du att hon är från SVERIGE??

Och vips så fick du tio tusen extrapoäng med en gång.

Nu tror ni nog att jag överdriver men denna konversation har utspelat sig många många många gånger och den låter precis sådär med endast mindre variationer. Idag på gymmet hade jag till exempel konversationen två gånger inom loppet av 1.5 timmar, den sista gången då jag var totalt genomsvett och illröd i ansiktet och kände mig allt annat än "Åh så vacker". Men det fungerade i alla fall: ÅHH Sverige! Jag ÄÄLSKAR Sverige!

Men jag klagar inte. Det är faktiskt väldigt roligt att vara från ett land som alltid möter positiva reaktioner. Vi har tur ska ni veta. Det finns många länder där jag tror att faktumet att säga sin nationalitet tyvärr snarare drar ner än upp det allmänna intrycket på grund av negativa fördomar (till skillnad från de positiva om Sverige). Så ut i Europa med er och njut av er fantastiska svenskhet! :)

Så här glad blev jag av att vara i Sverige

3 kommentarer:

  1. Man behöver inte vara fransman för att tycka du är vacker. Jag tycker det t.ex.

    P o K
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Härligt! Första gången jag fick uppleva det var när jag var på språkresa i England 1978! En häftig känsla som gör en stolt över sitt land! Jättekul!

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  3. Tack pappa vilken gullig kommentar :) <3

    Och ja Anna jag kan tanka mig att du har haft liknande upplevelser, visst ar det roligt!

    kramar

    SvaraRadera