lördag 25 september 2010

Göteborg äller

Ja så kommer jag ihåg att vi gick runt och sa innan vi skulle åka till Liseberg när jag gick i sexan och det är fortfarande en av de första fraserna som dyker upp i mitt huvud när någon säger Göteborg :).

I veckan fick jag som sagt chansen att åka till Göteborg med jobbet vilket såklart var roligt. Jag väntar dock fortfarande på att den där kärleken till Göteborg som alla verkar prata om ska infinna sig även hos mig. Människor ska ju vara sååå trevliga och det ska vara sååå bra stämning.Och visst människor ÄR trevliga, fast jag vet inte om jag känner av så där väldigt mycket skillnad mellan Linköping och Stockholm. Och stämningen är nog lite för lugn för mig faktiskt. Jag vet inte men även denna gång blev jag inte kär i Göteborg. Tyvärr ska jag säga för det vore ju annars en ganska perfekt stad om jag någon gång flyttar hem till Sverige, mindre snobbig och dyr än Stockholm men fortfarande hyfsat stor liksom. Men nej, jag får nog inse att jag gillar Sveriges östkust mer helt enkelt!

Göteborg centrum, lite för folktomt för min smak...

På grund av bokmässan så var nästan alla hotell i Göteborg fullbokade. Vi hamnade därför på denna båt.

Jag hade tur och fick ett rum med utsikt mot vattnet. Rummet var dock iskallt. Min kollega hade utsikt mot parkeringen men i hennes rum fanns det värme. Man kan inte få allt...

Jag tog mig ut på både en joggingtur och en morgonpromenad. Duktigt och skönt!
Yes I'm the best :)

Ett besök i Sverige är inte komplett utan en Chai latte

Shopping... (finns inga goda proteinbarer i Frankrike så jag passade på att ladda upp lagret)
(Jag köpte även en hel massa godis. Min franska kollega bara tittade på mig och skrattade...)

Hann även med att träffa min söta vän H (ja jag vet majoriteten av mina vänner har faktiskt namn som börjar på H). Jättetrevligt! Vi har inte setts på två år (jag trodde det var ett år, tiden flyger iväg!)

Så här långt på resan gick allt väldigt bra och det var både trevligt och produktivt. Sen var det dock dags för hemresan och nu börjar problemen. Först och främst hade jag ju då shoppat en massa godis samt träningstidningar vilket betydde att min väska nu vägde massor. Jag bar alltså på en stentung och otymplig laptopväska, en kabinväska som inte kan stå själv utan välter så fort man släpper den och en liten handväska. Jag var även iklädd kläder för att klara mig i Sverige, det vill säga ganska varma kläder. Ha detta i åtanke när jag nu berättar hur hemresan förflöt...

13.30-18.00 Torsdag
Våra möten dag två går snabbare än väntat. Vi är därför klara redan vid lunch. Vårt flyg går inte förrän vid klockan sex. Inga problem tänker vi! Min kollega har Lufthansa silverkort. Då har hon airport lounge access och kan ta med sig en extra person in i loungen...i alla andra länder förutom i Skandinavien visar det sig. Tydligen är det speciella regler som gäller i vårt kära land och vi släpps således inte in i loungen. Det blir istället att spendera sex timmar i en stökig terminal. Bra början...
(Vi var ju dock tvungna att roa oss lite grann så det blev lite shopping. Pearls for girls smycke, såå fint!)

18.00-23.30 Torsdag
I alla fall. Efter sex timmar var det dags att boarda flyget till Munchen. Frid och fröjd, allt går bra, vi kommer fram. Vi är lite nervösa för det är strejk i Frankrike men vårt flyg är fortfarande planerat så det verkar inte vara några problem. Vi sitter och väntar vid gaten och ska precis boarda när vi plötsligt hör en högtalarröst som annonserar att vårt plan är inställt, SUCK! Det blir språngmarch till servicedesk för att bli ombokade. Tyvärr är vi dock inte tillräckligt snabba. Det finns inga platser kvar på direktflygen dagen efter. Vi blir därför bokade på en flygning med byte i Rom. Klockan är nu 22.00, flyget ska gå klockan 06.30 dagen efter, vi är fortfarande inte ens på hotellet. SUCK igen!

Framme på hotellet i Munchen. TRÖTT efter en hel dag på flygplatser och flyg.

05.00-06.30 Fredag
Fredag morgon går vi således upp klockan 05.00 efter knappt 5 timmars sömn. Taxin är beställd till 05.20. Den kommer inte. Klockan 05.30 väntar vi fortfarande på vår taxi. Taxin för de gäster som har ett flyg klockan 07.00 har dock redan kommit och hämtat upp dem. Klockan 05.35 kommer vår taxi. Vi ber chauffören att skynda sig då vi nu har väldigt bråttom. Denna dialogen utspelar sig, nog den sämsta serviceupplevelse jag haft i mitt liv:
Jag: Could you please hurry, we have our flight in 45 minutes
Taxi (skriker): YOU SHOULD HAVE ORDERED YOUR TAXI FOR ONE HOUR IN ADVANCE!!!
Jag: We did order it for 5.20...
Taxi: YES, AND NOW IT IS (tittar irriterat på klockan för att han ska nu bevisa att han ju är i tid) EH 5.37...WELL ITS NOT MY FAULT! YOU CAN TAKE ANOTHER TAXI! I DONT CARE!!!

Tack vare vår trevliga chaufför anlände vi alltså sent till flygplatsen. Vi fick alltså springa till security check och till gaten (glöm inte hur mycket packning jag har). Väl där går allt bra, vi boardar. Rom nästa!

08.00 Fredag
Framme i Rom. Tyvärr landar vi i ena änden av terminalen med 15 minuters försening och vårt plan till Nice ska avgå från andra änden av terminalen 45 minuter senare. Vi är fortfarande inte ens incheckade på detta flyg. Detta innebär alltså... ännu en språngmarch med bagage. ROLIGT!

11.00 Fredag
Men vi hann och vi kom med flyget och vi kom fram till Nice och jag körde hem och jag var helt slut. Fy sjutton!

Ja där fick ni en liten reseberättelseJag har inte så tur med mina resor på sista tiden verkar det som. Får lite deja vu när jag skriver det här. Skrev jag inte nyss något liknande... ;)

Gårdagskvällen blev med andra ord lugn. Ja jag kunde ju inte hålla mig från att gå till gymmet förstås. Men jag hade ju inte varit där på tre hela dagar så det får ni faktiskt förstå :) Men sen blev det ett varmt bad och vid halv elva sov jag.

Tänkte avsluta inlägget med en fin bild från dagens morgonpromenad. Vackert!

Jag just nu. Passar på att köra lite hemmaspa nu när jag är home alone då pojkvännen är i Barcelona. Har målat tånaglarna och sitter nu med ansiktsmask. Kan inte le mer än så här. Jag ser ut lite som en skyltdocka. Haha.
Nej nu ska jag gå och peala av den här saken och ta tag med dagens sysslor. Om två timmar är det gymdags!