tisdag 14 februari 2012

Crossfit

Crossfit verkar ju vara den nya grejen. I stort sett varenda traningsblogg jag laser pratar om WODs (workout of the day) och burpees. Sa det betyder ju att jag saklart var tvungen att prova :)

Imorse, da jag inte hade tid for en morgonpromenad, korde jag saledes foljande WOD:

As many rounds as possible pa 12 minuter of:
- 10 armhavningar
- 10 mountain climbers per ben (sta i armhavningsposition och spring fram och tillbaka med benen)
- 10 burpees (sjukt jobbigt!)
- 10 hoga situps
- 10 squats (rumpan gar ner nastan i golvet)

Jag hann med 5 rundor. Teknikmassigt var de inte alls godkanda jag vet men svettigt var det i alla fall. Crossfit kanns bra pa det sattet att du jobbar mycket med din kroppsvikt. Det kanns som om man blir stark pa ett bra sett liksom. Och detta ar mitt nya mal (for jag behover ju alltid mal) att kunna hantera min kroppsvikt. Sa det kommer bli en hel del armhavningar framover :)

Som ett led i detta har jag aven en annan utmaning till mig sjalv. Det har med pullups. Vi har kopt en chins stang nu och monterat upp i en dorrkarm och jag har redan blivit battre. 2 x 2.5 pullups gjorde jag imorse! Mitt forsta mal ar ju att klara tre och da jag har avancerat fran 1.5 till 2.5 pa tva dagar sa kanns det inte langre speciellt omojligt :) 50 pullups i veckan (inte i rad!) tankte jag att jag skulle forsoka mig pa. Kanske lite overambitiost kanske? Hittills denna veckan har jag gjort 6... Vi far se, nu ska jag bli stark!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Precis detta gör Stig på "fysen" på jobbet. Sedan blir det spinning,cross och band....Bra gjort av en man på 62 år. Han måste ju träna mkt eftersom jobbet som brandman kräver 100 % fysik. Även domarjobbet kräver god fysik. Själv tränar jag så fort jag är ledig, på World Class. Både styrka och kondition. Det gäller väl att inte överdriva sitt tränande och låta det ta över ens tillvaro. Lagom är ju alltid bäst. Kram på Dig.

    SvaraRadera
  2. Nej det är verkligen inte dåligt! Imponerande skulle jag säga :) Och ja jag har sett att du tränar mest hela tiden :) Men så länge man tycker det är roligt och inte får ont någonstans så tror jag det är mest bra! kramar

    SvaraRadera