tisdag 21 februari 2012

Mardi Gras eller pannkakans dag

Idag är det ju fettisdagen vilket i Frankrike heter Mardi Gras. Här firar man dock inte med semlor utan med pannkakor. Och man vill ju vara väl integrerad i samhället så jag hade inte så mycket val mer än att äta pannkakor till middag :). Jag gjorde dock en nyttigare variant som jag ännu en gång hittade hos Molly, fantastisk receptblogg! 

Jag kan verkligen rekommendera denna pannkaksvariant! Lättlagad, GOD och den innehåller enbart nyttigheter i form av både protein, fibrer, långsamma kolhydrater och vitaminer. Jag dokumenterade hela processen nedan.

För 12 ganska små plättar:

Blanda i en skål:
  • 3 ägg
  • 200 g keso
  • 1/4 dl mjölk
  • 1 msk olja
  • 0.75 dl havregryn
  • 1/4 dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • drygt 1krm bakpulver
  • lite kanel


Mixa slätt med en stavmixer:
Grädda plättarna gyllenbruna på båda sidorna. Servera med valfria tillbehör. Jag valde fromage blanc (kesella) i två varianter 1.blandat med vaniljprotein 2. blandat med vaniljprotein och kanel samt tinade bär. 

Det var riktigt mumsigt! Den som säger att nyttig mat är inte är god har definitivt aldrig smakat dessa plättar! (eller något av de andra recepten som jag lägger upp här på bloggen heller förresten ;) )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar