onsdag 8 februari 2012

Kokosmums

Jag hittade den har ratten pa Josefins blogg och da jag efter min forsta vistelse i Colombia for tva ar sedan ar helt torsk pa kokosris lat detta mycket lovande sa jag var tvungen att prova och jag blev inte besviken. Sa varsagoda, har kommer dagens middagstips (eller gardagens middag om ni foredrar det): Kokoskokt bulgur med lime och ingefarsmarinerad torsk samt sallad. Fisken (vilket var mitt eget experiment) var helt OK men kanske inte det godaste jag atit i mitt liv. Kokosbulguren daremot...jag sager bara mums!

Kokosbulgur 2 portioner
Koka upp:
2,5 dl vatten blandat med 1.5 dl kokosmjolk, salta
Tillsatt 
2 dl bulgur
Lat koka pa svag varme tills all vatska kokat in och grynen ar mjuka. I borjan maste ni rora da det annars kokar over men efter ett tag klarar det sig sjalv. Det tar ca 10 min (valj bulgur med denna koktid). Da nastan all vatska kokat in, ska vara lite kramighet kvar, ror ner:
1 liten tesked sambal oelek, ett par matskedar riven kokos
om sotma saknas
lite agavesirap
Fardigt!

Lime och ingefarsmarinerad torsk
Satt ugnen pa 200 grader (225 grader om ej varmluft)
Lagg frysta fileer av vit fisk i en ugnsfast form. Pressa over en halv lime, hacka farsk ingefara och sprid ut over fileerna, ringla over lite agavesirap (eller honung), salta och peppra. Satt in i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Fardigt!

Servera med en god sallad och njut.

Sent from my Blackberry

2 kommentarer:

  1. Positivt mottagande här, mums! Spännande! Låter gott! Skulle gärna testa det imorgon! Men haha din far o bulgur Hmmm... men han får det nog imorgon iallafall! Satsar på det! Din lillebror kommer så det blir någon thairätt till kolosbulgurn! KRAM

    SvaraRadera
  2. Blev det någon bulgur tillslut? kram

    SvaraRadera