måndag 27 februari 2012

Vit chokladmousse

OK jag vet att jag brukar ha som kriterie att ett recept ska vara nyttigt, enkelt, gott och snabblagat for att det ska fa komma upp pa min blogg. Detta recept kanske inte fullt uppfyller nyttighetskravet det far erkannas men da det med rage klarar av ovriga kriterier tycker jag anda att det ska fa vara med. Varsagoda, fredagens efteratt fran bloggen Sota saker. En fantastiskt god chokladmousse/kram som bara blir battre av att sta ett par dagar (tank pa att tacka over sa att den inte tar smak av kylen).


For 6 sma portioner (da jag bara har sma glas att lagga upp i, 4 normalportioner skulle jag tro)
  • 150 g vit choklad
  • 1 ägg
  • 1 äggula
  • 1/2 dl florsocker
  • 3 dl crème fraiche
  • Bär och frukt till garnering

Smält chokladen i vattenbad. Vispa ihop den med ägget och äggulan och tillsätt florsocker och crème fraiche. Rör tills krämen blir slät. Häll upp i glas och ställ i kylskåp minst en timme. Servera med bär eller frukter ovanpå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar