tisdag 21 februari 2012

Söndagslunch

Ja nu när jag delat med mig av dagens middag kan jag ju lika gärna fortsätta och även presentera söndagslunchen för er. Även denna kommer ifrån...ja ni gissar rätt; Molly! Dock med några små modifikationer från mig.

I söndags hade vi gäster och jag ville bjuda på något lite extra. Ofta betyder det i alla fall för mig att jag tillfälligt glömmer bort min nyttiga ambition (Okej inte helt men lite grann) och tittar mot ost och creme fraiche hyllan för att laga till något riktigt smarrigt som känns lite lyxigare. Men den här gången utmanade jag mig själv till att lyckas med en smarrig bjudrätt som kändes lyxig trots att den varken innehöll grädde, creme fraiche eller ens kött! Och jag tror faktiskt att jag lyckades ganska bra för gästerna verkade väldigt nöjda och belåtna. Denna rätt är något mer komplicerad än vad jag vanligtvis lägger ut på bloggen både vad gäller ingredienser och tillagning men det är så marginellt så jag tycker den förtjänar en plats i alla fall. 

I give you: Marockansk kikärtsgryta

Fräs i olja i en vidbottnad kastrull:
  • 1/2 strimlad purjolök
  • 0.25 g saffran (1/2 påse för er i Sverige)
  • 2 hackade vitlöksklyftor
Tillsätt skurna i bitar:
  • 2 paprikor
  • 2 morötter
  • 1 zuccini
Låt fräsa ytterligare några minuter. Tillsätt sedan:
  • 1/4 dl tomatpure
  • 1 burk hela/krossade tomater
  • ca 1tsk spiskummin
  • grön harrissa krydda efter smak, kanske 1/2 tsk (detta var min variant, orginalreceptet säger 1/2 tsk mald koriander)
  • Gurkmeja/gulfärg (jag hade inte gurkmeja utan tog paellafärg som vi hade)
Smaka av med (mina tillägg, ej i orginalreceptet):
  • 1 tsk sambal oelek
  • Rivet apelsinskal av ca 1/2 apelsin
  • Salt
  • Lite honung
Låt sjuda i ca 15 minuter. Efter halva tiden blanda i:
  • 4 dl kokta kikärtor
  • 1 dl russin

Servera grytan med till exempel bulgur och en sallad. Jag hade färgat bulguren gul som ni ser för att få det lite finare. Strö över hackade nötter (jag glömde detta men skulle säkert vara gott). Bon appetit!
Sent from my Blackberry

1 kommentar:

  1. hej johanna!
    vad roligt att du testar recepten på min blogg, och tack för din respons, den gör mig så glad!

    hoppas att du har haft en underbar dag!? Tänk att det snart är helg igen :O har du några planer? :)
    ta hand om dig. kram

    SvaraRadera