söndag 19 februari 2012

Det är detaljerna som gör det...

...eller att äta med ögat del två.

Jag lägger nästan alltid upp maten vi äter direkt på tallrikarna, jag tar alltså inte in grytorna till bordet. Och jag försöker oftast få uppläggningen att se lite fin ut, för det blir faktiskt så mycket roligare (och godare) att äta då. Se till exempel på skapelsen nedan vilken var gårdagens lunch. Denna anrättning är min snabbmat när man absolut inte har tid att laga mat men ska iväg och träna så att man behöver någonting man står sig lite på. Det är något så oerhört simpelt som pasta med tonfisksås. Men visst ser det ganska så flott ut? Genom att lägga lite ruccola på toppen fick jag inte bara till en vacker färgkombination och skapelse, den lite starka smaken av ruccolan bröt också väldigt bra mot tonfisksåsen.

Johannas mycket snabba pasta med tonfisksås
Fräs:
  • En burk tonfisk
  • Några skivade champinjoner (valfritt, brukar inte ha detta men hade färska champinjoner hemma)
Salta. Tillsätt sedan:
  • En burk krossade tomater
  • En pressad vitlöksklyfta
  • Lite matlagningsgrädde (valfritt, kanske 1/2 dl)
  • Lite olivolja (1msk kanske)
  • En nypa socker
  • Salt efter smak
  • Lite rivet apelsinskal (brukar inte ha detta men tog inspiration från Ann-Sofie's tomatsoppa, blev gott!)
  • 1 msk torkad basilika
Låt koka ihop några minuter på ganska hög värme för att få bort lite vätska. Servera med pasta toppat med riven parmesan och ruccola!

1 kommentar:

  1. Mumsigt! Jag är precis lika dan, har fått med mig det hemifrån! Ställer t.e.x fram lingon i en vacker skål! :-) aldrig i lingonburken! Kram Anna

    SvaraRadera