lördag 5 juni 2010

The return (fast inspirationen brast)

...för det känns som om det är evigheter sen jag hade tid att skriva något i bloggen mer än bara ett par rader. Det har varit fullt upp, verkligen fullt upp, och nu känner jag mig ganska färdig men det har varit roligt och jag känner att jag faktiskt har presterat något bra så jag är nöjd med mig själv! Men jag tänker inte göra ett inlägg där jag bara berättar allt som har hänt, sorry men det är SÅ tråkigt att skriva så om ni undrar får ni helt enkelt fråga...

Istället tänkte jag att jag ÄNTLIGEN skulle få till att lägga in mina två nyfunna recept som jag skrev om för evigheter sedan.

Det första är en väldigt spännande typ av fiskgratäng: Fiskgratäng med keso-parmesan-risotto & marinerad paprika som var otroligt enkel att göra. Resultatet blev en komplett måltid, fisk och risotto i ett!

Före och efterbild:

Så här gjorde jag (recept taget från nlife.se med vissa modifikationer):

2 portioner (om man äter mycket) 
  • 300g fiskblock, fryst
  • 1 dl marinerad paprika, i strimlor
  • 1 dl soltorkad tomat, i strimlor
  • 1/2 dl riven parmesan
  • 200g keso
  • 1 msk torkad basilika
  • 1/2 liten brk sparris
  • 1.5 dl arborioris
  • 4 dl fiskbuljong (så pass mycket att det täcker riset, beror på formstorlek)
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg fiskblocket i en gratängform. Blanda strimlad marinerad paprika med strimlade soltorkade tomater, riven parmesan, keso och basilika och lägg på och runt fiskblocket i gratängformen. Strö de torra riskornen runt fisken och tillsätt fiskbuljong. Se till att alla riskorn ligger under vätska. Sätt in i ugnen i 45 minuter. Låt sedan gratängen vila på bänken 10 minuter innan servering. Garnera med sparris. Servera.
Det var häftigt hur riset verkligen blev till en riktig risotto i det här receptet utan att man gjorde någonting. Jag kan tänka mig att det även går att göra något liknande med kycklingfile och kycklingbuljong, ska försöka testa det någon gång.
Hm två recept sa jag att jag skulle lägga till ja... Hemskt ledsen men jag blev plötsligt väldigt sömnig så tror att recept nummer två får vänta. Men den som väntar på något gott... eller närmare bestämt på aubergine och chevregratäng väntar aldrig för länge eller? (mm jag vet, fruktansvärt käckt, usch skäms...) :p
Blä vad dåligt flyt jag har på att skriva just nu, jag ger upp och lägger in lite bilder istället.
Jobbklädd för kundevent, ganska fin tycker jag :)
Papperssorterande, sista punkten från förra veckans todo lista..

Nej jag kan inte ens komma på några roliga bilder att lägga in. Thats it, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar