söndag 27 juni 2010

Vad har jag gjort i helgen?

Ja jag har inte orkat blogga speciellt mycket i alla fall det är tydligt. Men tänkte uppdatera lite nu för att kompensera!

Först får jag börja med att be lite om ursäkt. Jag är nog den enda som inte har önskat GLAD MIDSOMMAR på sin blogg än så jag gör det nu lite försenat, men bättre sent än aldrig eller?

Var lite svårt att få till riktig midsommarstämning i år dock, detta trots att alla svenskar här nere anordnar en stor fest. Och som ni sett av tidigare bloggpost så hade jag ju faktiskt dagen till ära till och med gjort köttbullar! Men ärligt talat, midsommarfirande på en sandstrand vid medelhavet...det är inte riktigt rätt helt enkelt! Nästa år har jag om min vän H bestämt att vi ska försöka anstränga oss lite mer och anordna ett mer traditionell fest för en liten mindre grupp. Vi måste bara ha en bra villa som vi kan vara i, så kan någon vara så snäll att investera i ett hus med en stor trädgård snarast?

Vår midsommarmat

På lördagen vaknade jag  hyfsat tidigt. Eller nej jag vaknade inte, jag blev tvingad att vakna av pojkvännen som av outgrundlig anledning vaknat riktigt tidigt och var uttråkad och därför bestämde sig för att den där ytterst lilla rörelsen med armen eller vad det nu var jag gjorde helt klart betydde att jag var vaken så att han kunde börja pussa på mig = gulligt, krama mig = fortfarande gulligt, prata intensivt med mig = här var jag mindre entusiastisk... samt slutligen brotta ner mig = inte så gulligt längre men då jag inte vaknade av alla hans andra ansträngningar antar jag att han gav upp gulligheten tillslut.

Hursom var det i alla fall ganska bra att komma upp då jag ville till Cannes och handla nya kläder. Trodde jag att jag skulle handla... Men FY VAD FULT MODE DET ÄR NU! JÄTTEFULT! Allvarligt talat, småblommigt i hallonrosa, blått, mintgrönt och vitt!? Jag fick ont i ögonen så fult var det! Allting är småblommigt, ALLTING! Jag såg mina fellow shoppers gå förvirrade runt i affärerna med mig sökande efter något av de få icke småblommiga plaggen. Ja jag är ärlig, jag såg inte en enda person faktiskt prova de småblommiga kläderna som stod för 90 procent av butiksinnehållet. Jag frågar mig själv, kommer det här modet verkligen att fungera? 80-talet tillbaka igen, fullt ut! Nej jag hoppas verkligen att det kommer sluta med att affärerna får skicka tillbaka kollektionen till fabriken igen. Jag vill ju inte få ögonvärk så fort jag går ut på gatan...;)

Men trots småblommorna lyckades jag shoppa lite :) Det blev ett enfärgat linne, en vit tunn skjorta, smink samt två bälten.

Efter Cannes var det såklart i vanlig ordning tid för gymmet! Men ni som hunnit se mitt tidigare inlägg vet att då det inte fanns någon ledare blev det styrka (bröst, axlar, mage) plus lite kardio istället för den vanliga bodypumen och combaten. Blev ett riktigt bra axelpass! Fick lite hjälp på gymmet med tips om hur jag skulle göra små ändringar på rörelserna och det hade effekt, har för första gången någonsin träningsvärk i axlarna! Yes!

Lördagskväll gick jag och pojkvännen ut och åt på en restaurang som ligger precis om hörnet från oss; Pane e Vino. Jag blev riktigt förtjust i stället! En riktig italiensk restaurang med väldigt bra service och helt ok priser. Två huvudrätter med vin plus en efterrätt gick på 45 euro. Rekommenderas!

Jag och min Spaghetti a la vongole

Den fantastiska efterrätten! Pannacotta med färska hallon och jordgubbar samt kokos, så gott!

Idag har vi tagit det lugnt och njutit av att bo där vi gör. Vid tolvtiden drog vi till stranden i Juan les Pins tillsammans med H där vi stannade i ett par timmar. Riktigt varmt nu! Två gånger badade jag och det börjar bli skönt i vattnet. Tycker bäst om att vara på stranden nu i början av sommaren för när det blir ännu varmare blir vattnet så äckligt, som en pöl med sololja. Men så var det inte idag, vattnet var klart och blått och solen sken! Underbart!

Satt sedan och läste på balkongen två timmar på eftermiddagen (älskar vår balkong nu med de nya fåtöljerna) innan det blev dags att laga mat. Ikväll serverades fisk med ananas och tomat, riktigt gott och mycket enkelt. Jag gjorde såhär:

  • Lägg fyra fiskbitar altenativt ett fiskblock (tinat) i en ugnsform (400g fisk), salta
Blanda

  • 1/2 hackad färsk ananas
  • 1 burk krossade tomater
  • 1/2 hackad purjolök
  • 2 tsk fiskbuljong
  • 2 tsk sambal oelek
  • peppar
  • salt
  • lite limejuice
Täck fisken och runtom med blandningen och ställ in i ugnen 225 grader i 20 minuter.

Fick ett litet ryck och bestämde mig även för att stuva lite blomkål och broccoli som vi hade hemma:

  • Koka snabbt i lättsaltat vatten små buketter av blomkål och broccoli
  • Fräs 2 msk smör med 3 msk mjöl, tillsatt 3 dl mjölk under omrörning. Fortsätt rör på svag värme utan att det kokar upp ca 3 minuter (tills blandingen blivit lagom tjock)
  • Tillsätt ungefär lika delar salt och socker (sockret är hemligheten! Har lärt mig det av mormor <3 Blir en jättegod brytning) samt lite vitpeppar
  • Blanda ner broccoli och blomkål
Kanske inte världens bästa kombination tillsammans med fisken men väldigt gott så jag ska göra det igen, då till exempel i kombination med en köttbit eller en mer naturell fisk!

Nej nu ska jag ta det lite lugnt innan det är dags att sova. Redan måndag igen :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar