tisdag 15 juni 2010

Thank you for the music

Jag är otroligt musikberoende! Musik får mig på bra humör, den motiverar mig att träna och den kan både peppa och lugna mig. Jag behöver musik för att må bra!

Därmed inte sagt att jag är någon musikkännare i dess rätta mening. Jag är nämligen en sådan där förhatlig allätare som det heter. Jag väljer musik efter humör och miljö och blir lätt inspirerad av min omgivning till att börja lyssna på nya musikstilar som jag aldrig tidigare har tyckt om.

Min första pojkvän gillade hiphop, alltså blev jag lite smått expert på olika hiphop band. Sedan kom gymnasiet och hårdrock och Metallica gjorde sitt intåg i mitt liv. Studenttiden kom och jag upptäckte svensk pop som Lars Winnerbäck. Jag har även hunnit med en sväng med franska visor, en med spansk pop, såklart salsa och merengue (gissa vem som inspirerade till det) och har nu den senaste tiden fastnat för house musik.

Är jag alltså en vindflöjel utan någon egen smak? Jag menar jag kopierar ju bara vad alla andra tycker om? Jo så kan man ju tolka det. Själv tror jag min varierade musiksmak grundar sig i tre faktorer:

1. Jag älskar att dansa därför är majoriteten av den musik jag gillar musik man kan dansa till, finns dock undantag
2. Jag älskar musik och tycker att det finns så mycket som är så fint och varje ny stil berikar mitt liv. Att hitta en ny musikstil där det finns massor nytt att upptäcka är som att ha en gigantisk godispåse!
3. Jag är rastlös och vill alltid lära mig nya saker. Därför tröttnar jag också på olika muskstilar om jag lyssnar mycket och vill ha nya influenser

En fördel med att byta musikstil regelbundet är även att varje sorts musik blir nära knutet till minnen av tidsperioden då den lyssnades på. Att lyssna på en Metallicasång tar mig därför tillbaka till härliga gymnasiefester. Merengue kommer alltid påminna mig om den första tiden tillsammans med min pojkvän och Enya gör mig lugn eftersom jag lyssnade på det i Spanien när jag behövde varva ner.

Nu när jag tänker på det är det faktiskt nästan som om jag blir lite nyförälskad i olika musikstilar. Jag lyssnar massor massor, tar nästan bort all annan musik jag lyssnat på innan. Och sen efter ett tag börjar jag se att även min nya kärlek inte är perfekt, den täcker inte alla mina behov, och så börjar jag blanda in lite andra stilar igen.

Så låt mig presentera min nya förälskelse. Det är en webbsida med namnet www.djscobproduction.com 
Sidan har album efter album av streamad mixad housemusik. Perfekt att träna till. Inte tung house utan sånger man känner igen dock i något nya tappningar. Den är min jobbpartner, min peppmusik innan jag ska gå ut, min vakna till på morgonen musik och min vän i min ipod på träningspasset!

Några användarråd ;) 
- Sidan är på franska men det behövs inte mycket språkkunskaper för att förstå hur man ska hitta musiken, klicka er fram!
- Tips: kolla in discographierna på vänstersidan för mer musik en den som ni hittar i playern på hemsidan!
- Att bli medlem gör ingen skillnad, ni har tillgång till samma information i alla fall
- Det går att köpa skivorna

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar