lördag 18 september 2010

En massa mat!

Det har varit ont om recept i bloggen på sistone. Jag har liksom inte haft ork och lust att skriva ner maten jag lagat, bara tiden det tagit att laga maten har räckt. Men, jag har lagat mat och jag har testat en del nya och goda recept så bättre sent än aldrig här kommer en receptbomb!


Kyckling med mangochutney
En mycket god rätt som jag brukade laga när jag bodde i Geneve. Hade dock tappat bort receptet så det hela är lite på känn och jag har inga exakta ingrediensmått men ungefär så här är det:

Fräs:

  • Två kycklingfileer
  • En hackad lök
  • 1/2 hackad paprika
Tillsätt:

  • 1/2 burk krossade tomater
  • Drygt 1 dl creme fraiche
  • Drygt 1 dl mango chutney
  • Massor curry
  • Några nävar russin
  • Eventuellt sambal oelek
  • Salt och peppar
Låt puttra ett tag och smaka av med mer av de olika ingredienserna tills du är nöjd med smaken. Servera med ris och sallad. Gott!

Detta recept kommer från Molly's hälsoblogg. Jag bestämde mig för att testa då jag hade ett par kaviartuber hemma efter en väns IKEA besök. Mycket gott och mycket enkelt!


Blanda:
  • 1 dl creme fraiche
  • 2 msk kalles kaviar
  • 1/2 finhackad lök
Lägg två fiskfileer av vit fisk i en ugnssäker form och täck med blandningen. In i ugnen (200 grader varmluft/225 grader vanlig ugn) i ca 25 minuter. Jag serverade med quinoa och en sallad gjord på vitkål och äpple, det blev väldigt gott!


Lax med täcke av keso och fetaost
En favorit i repris då detta recept redan ligger på bloggen men då tillagad med vit fisk. Blev ännu godare med lax vilket är anledningen till att jag lägger upp receptet igen.


Ugn 225 grader 
  • Lägg laxbitarna i en ugnsfast form
  • Blanda en röra av 1 hackad scharlottenlök (går lika bra med rödlök), 1 dl keso, ca 80 gram smulad fetaost, salt och smulad oregano
  • Täck fisken med röran och lägg på ett par skivor tomat på varje fiskfile
  • Ställ in i mitten av ugnen tills fisken är färdig (ca 20 minuter för frysta fileer om jag kommer ihåg rätt)
Jag serverade med en wok gjord av broccoli och vitkål med blandade kryddor, det passade superbra till!

Den här rätten var jättegod. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag lagade den med... Tror jag gjorde den med fisk och linser men jag vet inte. Tror dock det kvittar, man tager vad man haver, det är ju kryddningen som är det viktiga. Jag kommer som sagt inte ihåg hur jag gjorde så jag tar receptet direkt från Molly's hälsoblogg, även bilden är lånad därifrån:

  • olja
  • purjolök, strimlad
  • tomat(er), tärnade
  • nektarin(er), klyftade
  • röd currypasta
  • créme fraiche el. alternativ
  • röda linser, kokta (här tror jag som sagt att jag använde gröna linser på burk samt vit tärnad fisk)
  • ev. cayennepeppar (jag använder sambal oelek)
Hetta upp oljan i en stekpanna/vid kastrull. Fräs purjolök i några minuter utan att det tar färg. Tillsätt tomat, röd currypasta och nektarin och fräs i ytterligare någon minut. Blanda i créme fraiche och linser (då jag använde fisk måste man låta den koka med ett tag så att den blir tillagad) och låt allt bli varmt, spä ev. med mjölk eller buljong. Smaka av med salt och peppar samt ev. cayennepeppar. Servera med valfri kolhydratkälla.

Det var allt för den här gången, men har ett par till recept som jag kommer lägga upp snart. 

Idag är det IKEA dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar