tisdag 12 oktober 2010

New York New Yooork

Ja nu är det dags. Imorgon bär det av för mig och H. Vi drar till det stora äpplet! Känns fortfarande helt overkligt! Jag kanske fattar när jag väl sitter på planet, kanske, inte säkert.

Senast jag var i New York var 2002 på våren. Det vill säga att det är 8 1/2 år sedan sist! Och jag var vuxen då också! Konstigt fast ändå inte. Det känns ju som om det var ett tag sedan. Men åtta år? Jag vet inte. Tid är konstigt...

Ja med tanke på tid. Var tog tiden vägen? Vi bokade våra biljetter för nästan ett halvår sedan och tyckte att vi hade HUR mycket tid som helst på oss att planera. Och nu åker vi alltså imorgon och har vi planerat något? Eh...nej det har vi inte. Ja ja vi får väl ta det som det kommer. Här är några saker som står på "gärna göra listan":

  • Empire state building (var terrorhot förra gången jag var i NY så då kunde vi inte åka upp, denna gång kanske?)
  • Broadway musical (detta är en av mina must do:s, H är inte lika entusiastisk men ska försöka övertala)
  • Metropolitan museum (detta är en av Hs must do:s, jag är inte lika entusiastisk men tror H kommer försöka övertala mig...)
  • Shopping shopping shopping! På min önskelista står träningskläder, nya träningsskor, andra skor, kabinväska (kan nog bli väldigt nödvändigt beroende på hur lyckad resterande shopping blir), parfym, smycken, minneskort till kamera, jeans, kläder i allmänhet, eh ja lite vadsomhelst faktisk :)
  • Central Park (kommer ihåg att det var riktigt häftigt sist)
  • Brooklyn (har fått tips från ett par håll att vi måste besöka denna stadsdel så det får vi se till att göra)
  • Soho (har hört rykten att det finns många trevliga barer där)
  • Fick även tips om att gå på basketmatch i Madison square garden, kanske inte riktigt vår grej, men man ska aldrig säga aldrig.
Det verkar peppar peppar ta i trä som om min sjuka har gett med sig. Stackars pojkvännen är dock riktigt dålig. Mycket sämre än vad jag var. Feber och grejer. Hoppas han kryar på sig snart! Jag har precis gjort lite pilates. Första motionen på evigheter känns det som. Inte riktigt sant då jag ju i alla fall hann med träning förra onsdagen innan jag blev sjuk men det är jobbig att inte kunna röra på sig!

Jag kommer ju inte höra av mig nu förrän på måndag så tänkte därför även sätta in ett litet recept som jag testade igår. Är ett så kallat LCHF (Low carbs high fat) recept. Jag vet inte om jag egentligen tror på den dieten och om man inte äter enligt dieten är säkert denna rätt jätteonyttig men väldigt god var den i alla fall!

Nu orkar jag inte skriva om hela receptet så jag gör en copy paste direkt från bloggen där den hör hemma: Millas mat


Krämig köttfärsgratäng

Krämigare köttfärsgratäng får man leta efter. En garanterad vardagsfavorit!
4 port
500g Köttfärs
1 Hackad gul lök
1,5dl Creme fraiche
1dl Tomatpuré
Salt & Peppar
Paprikapulver
Timjan
2dl Keso
Ostsås:
2dl Grädde
1dl Creme fraiche
2dl riven ost, gärna med mycket smak
Salt & Peppar
Ev. en skvätt citronsaft
Bryn köttfärsen. Låt löken steka med en kort stund så den blir mjuk. Blanda i creme fraiche och tomatpuré. Smaka av med salt, peppar, paprikapulver och lite timjan.
Ostsås: Koka upp grädde och creme fraiche. Häll i osten under omrörning. Rör tills all ost har smält. Smaka av med salt och peppar. Skvätt i lite citronsaft om du önskar aningen syra.
Blanda köttfärsen med keson och lägg i en ugnsfastform. Häll över ostsåsen. Grädda i 200 grader i ca 15min, eller tills gratängen fått fin färg.
Nej nu får det vara slutskrivet här! Nu drar jag till NEW YOOOOORK!!! Ha det så bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar