söndag 11 september 2011

Förmodligen världens godaste kladdkaka


Innan bakning
Efter bakning (och ganska mycket uppätning)

Jag bakade denna kombinerade kladd och cheesecake i Torsdags och den är så fruktansvärt god att både jag och pojkvännen har ätit den med andakt under helgen. Nu förstår jag vad uttrycket munorgasm ska försöka beskriva för det är känslan när man smakar på denna helt fantastiska skapelse. Ni måste helt enkelt testa detta!

Receptet kommer från bloggen Baktokig. Jag kopierar in det ordagrant från bloggen jag länkar till, lägger bara till lite av mina kommentarer i rött. Rekommenderar starkt ett besök till bloggen om ni gillar att baka. Bilden är dock från min alldeles egna skapelse. Enjoy!


Till en kaka:
150 g smör
(knappt) 1 dl kakao
3 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
Lite salt
Cheesecakefyllning:
150 g cream cheese
1 äggula
3 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
Garnering:
drygt 1 näve styckfrysta hallon

Kladdkakan: Smält smöret i en kastrull och vispa ner kakaon. Låt svalna. Rör ihop ägg, socker och vaniljsocker. Blanda ner mjölet i i äggsmeten tillsammans med smör&kakaoblandningen. Blanda runt med en slickepott. Smöra en rund kakform med löstagbar botten. Bröa med kokosflingor (jag "bröade" med smör och lite mjöl, hade inte kokos och det gick bra). Häll ned smeten i formen.
Fyllning: Rör ihop alla ingredienser till fyllningen. Rör till en slät kräm/smet. Klicka fyllningen över smeten (försök bre ut lite över mitten, spara en kant runt om på ca 3-4 cm beroende på form, se bilder, man behöver inte trycka ner det smälter ner ändå). Dra lätt med en gaffel så kakan blir lite marmorerad. Garnera med hallon och sätt sedan in i mitten av ugnen, 150grader i ca 30 minuter. Den kommer vara geggig i mitten (ja den är väldigt geggig men låt er inte skrämmas, det blir bra), men låt den svalna i kylen i ett par timmar (helst under natten) så blir den perfekt, krämig och god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar