tisdag 19 april 2011

Mattips

Nu ni. Efter stor tystnad på recpetfronten ett tag tänker jag nu chocka med inte mindre än tre nya mattips! Vi börjar med den som jag har en bild till:

Köttfärsfylld omelett
En mycket enkel och samtidigt mycket god rätt. Att den dessutom är enkel att tillaga samt att den är nyttig gör ju inte det hela sämre. Det blir som en köttfärspaj fast utan den onyttiga pajdegen. Gör så här:
Tillaga en relativt torr köttfärssås. I det här fallet var det pojkvännen som gjorde köttfärssåsen baserad på tomat, lök, vitlök, sambal oelek, köttfärs såklart och köttbuljong (det var denna som gav tvisten). Paralellt gör du en vanlig omelett, jag stekte en gjord på fyra ägg, en halv deciliter kesella (fromage blanc) samt kanske någon matsked mjölk och kryddade smeten med salt och vitpeppar. När omeletten är nästan färdig, lite krämig på ytan, brer du på den färdiga köttfärssåsen på ena halvan, strör över lite riven emmentalost och viker över den andra halvan. Klart att serveras tillsammans med en grönsallad, mums!

Den uppmärksamme ser att det är en gul dressing på salladen. Detta är inte mindre än en Honey Mustard dressing som jag tillagade inspirerad av min USA vistelse. Rekommenderas varmt då det är väldigt gott! Gör så här för 8 portioner dressing (kan sparas):
Mixa:
- Knappt tre matskedar flytande honung
- Två matskedar Dijonsenap
- Två matskedar vitvin eller äppelcidervinäger
- En halv vitlöksklyfta
- En matsked citronjuice
Tillsätt sedan i en tunn stråle medan du fortsätter att mixa
- 120 ml olja (jag hade bara olivolja men tror det blir bättre med en mer smaklös variant)


Färdigt! Supergott på alla sallader


Och det är fortfarande inte slut! Igår testade jag nämligen på ytterligare ett nytt recept. Denna gång från Molly's hälsoblogg fast med en liten egen variant.
Kikärtor med chili, timjan och äpple
Fräs:
- En halv squash i kuber
- Ett äpple i kuber
- En liten hackad lök
- En halv paprika
Krydda med:
- 0,5 msk spiskummin
- 1 tsk sambal oelek
- 0,5 tsk paprikapulver
Efter drygt en minut tillsätt:
- 1,25 dl matlagningsgrädde
- 1 dl varmt vatten
- 1/4 grönsaksbuljongtärning
- 1 dryg tsk maizena
Låt puttra och tillsätt sedan
- 1 burk kikärtor
Smaka av med salt och vitpeppar och låt puttra i några minuter under lock så att det tjocknar. Servera till exempel med ris. Mums!


Det var allt för mig idag. Nu ska vi till banken och hämta en läskigt stor check som vi tyvärr inte får behålla speciellt länge. Ha en bra dag!

1 kommentar: