onsdag 13 april 2011

USA karlek

Det ar med blandade kanslor jag kommer att lamna USA imorgon. Visserligen ar det nog tur for bade formen och kreditkortet att jag inte stannar langre, och jag langtar saklart efter pojkvannen, men jag maste saga att jag verkligen trivs har borta. Jag tyckte valdigt mycket om USA nar jag bodde har under tre manader som 22-aring men det var sa lange sedan sa jag har liksom lyckats glomma bort och fortranga lite grann vad det egentligen var som jag tyckte sa mycket om. Och resan till New York i hostas som visserligen var helt fantastiskt rolig var inte samma sak, New York ar New York men det ar inte samma USA som jag stotte pa nar jag bodde har och som jag nu har aterfunnit.

For nu kommer jag ihag varfor jag trivdes sa valdigt bra har. Manniskorna ar fantastiska. Alla ler, alla ar trevliga, alla pratar lite med dig. Vem bryr sig om att det kanske inte har nagon djupare innebord? Saklart det inte har for jag kanner ju inte de har personerna, men jag tycker anda det ar otroligt trevligt att bli tillfragad hur jag mar, att fa en spontan komplimang, att kunna smaprata och skratta lite med vem som helst och att kanna att om jag undrar over nagot kan jag be vem som helst om hjalp och jag kommer motas av en otrolig hjalpsamhet och gastvanlighet.

Sen ska vi inte tala om maten! Ah vad god mat det finns har! Jag forstar varfor Amerikaner blir tjocka och det ar inte bara for att portionerna ar nagot overdimensionerade (sa farligt ar det faktiskt inte) utan det ar for att det finns sa mycket gott att ata att det ar valdigt svart att saga nej. Igar kvall var vi pa ett steak house och at och jag at crabcakes serverade med angad spenat. Stora crabcakes som var gjorda bara pa riktigt krabbkott, ingen annan utfyllnad, otroligt gott! Och idag blev det annu battre. Vi var pa ett stalle som hette Oh So Tavern och jag at den godaste tonfisk jag har atit i hela mitt liv! En enorm stek som var pepprig pa utsidan och precis lagom stekt (helt rod pa insidan) och lagom salt och valdigt saftig, serverad med en fantastisk sallad gjord pa pekannotter, granola, babyspenat, cranberries och apple med en hallonvinegrett och med en supergod risotto. Eftersom man far komponera sin maltid precis som man vill (du valjer ditt kott/fisk, du valjer din sallad och du valjer ditt tillbehor bland en mangd olika alternativ) sa blir det ju saklart valdigt valdigt gott. Lite svart med beslutsamhetsangesten bara :) Det var ocksa valdigt bra service som man blir glad av!


Och ja sa ska vi ju inte glomma shoppingen. Denna var val kanske inte den avgorande anledningen till min USA karlek forra gangen jag var har eftersom jag da nastan inte hade nagra pengar men vad jag inte kopte da har jag kompenserat nu. Det finns hur mycket som helst, allt ligger nara varandra sa det ar latt att hitta, storlekarna ar gjorda for personer som ser ut som jag eller storre sa jag maste kopa small i allt (ja lite trevligt ar det faktiskt ;) ) och da dollarn star sa lagt sa ar det dessutom billigt! Kan ju inte bli battre!

Och for att komma tillbaka till maten/shoppingen. Jag alskar aven utbudet som finns i mataffarerna har. Du kan hitta allt, precis allt! Varfor finns inte all rolig mat som jag kan hitta har i Frankrike? Jag vill kunna valja mellan 35 sorters flingor hemma ocksa, jag vill ha en million olika fardiga saser och soppor med olika kryddningar, jag vill ha creme cheese med jordgubbsmak och reeses peanut butter cups. Jag vill ha lite USA hemma!
Och slutligen, inte att glomma, aven om man inte ar ute sa mycket har sa tycker jag om naturen och klimatet. Det ar gront, det ar fullt med blommor, det finns plats, massor med plats sa darfor finns det stora hus med fina tradgardar och frukttrad. Och det ar varmt, ljuvligt!

Sa ja nu forstar ni kanske lite mer varfor det ar sa harligt att vara har? Jag skulle verkligen vilja rekommendera att aka till USA och inte bara besoka de klassiska turiststallena som New York och Miami utan aven passa pa att passera en lite mindre helt vanlig amerikansk stad. Jag ar nastan saker pa att ni kommer bli positivt overraskade.

Sa vad mer kan jag saga? God bless America! ;)

1 kommentar:

  1. Åååå, vilken längtan jag får när jag läser....helt sjukt. Saknar USA mycket :)

    SvaraRadera