onsdag 19 maj 2010

En god wok och massor bilder

Som utlovat tänkte jag nu uppdatera med lite bilder från veckan som varit då mamma varit på besök. Men innan jag gör det måste jag bara skriva en snabbis om woken jag gjorde ikväll för den blev så god!

Ingredienser:
  • En burk tonfisk
  • En liten burk champinjoner
  • Strimlad vitkål
  • En hackad vitlöksklyfta
  • Ett antal broccolibuketter
  • Två ägg stekta som i äggröra
  • ca 100 gram fetaost smulad
Stek allting (ägget ska redan vara stekt i förväg och tillsätts sist efter kryddning). Kryddade med:
  • Sojasås
  • Lite sweet chili sås
  • Lite honung
  • En tesked stark senap
  • wokkrydda
Då blir det så här gott!

Nog om recept! Nu kommer istället en liten helguppdatering :) Vi hann med ganska mycket...

Vi hann beblanda oss med stjärnorna i Cannes


(nej vi såg ingen vi kände igen...men de var där! lol)

Vi hann med att vara kulturella på Fondation Maeght i St Paul de Vence (motivationen till det kulturella kom från mammas håll får väl tilläggas, jag förstår inte riktigt det här med museum. Men... för att vara ett museum var det fint ;) ).
Jag beundrar konst, en unik bild!
Man blir trött av att vara kulturell, blev en liten vilpaus för mig och pojkvännen :)
Vi hann med att vara på stranden, MYCKET! Varje dag var vi där. Jag tror inte jag kommer vara lika mycket på stranden igen detta år, jo möjligen när min lillebror kommer hit då ;) Varje dag kom det in moln framåt eftermiddagen fast de stannade i bergen de flesta dagarna. Såg dock mäktigt ut. På den här bilden ser man molnsidan åt vänster och solsidan åt höger...
... och här endast molnsidan
Glass såklart!
Och en bild på världens sötaste barn som var på stranden. Ett tvillingpar. Lillkillen var lite rädd så tjejen gick fram till honom och frågade om han ville att hon skulle hålla honom i handen. Det ville han. Hon sa att han inte skulle vara rädd och så gick de ner till havet tillsammans. SÅÅ SÖTA! ("Tu veux que je te tiens par la main? N'ayez pas peur...")

Vi ska inte glömma att vi hann med att äta. Det var faktiskt en av huvudsysslorna. Mycket god mat, (och mycket gott vin också...) blev det under veckan:
Apero i Cannes

Le Broc i Antibes. Mysig liten restaurang. Väldigt speciell stämning, vi satt i en källare med minst sagt egen design och vi åt en sallad med diverse franska specialiteter.
God crepe med lax och chevreost på uterestaurang

Jag lagade även ganska mycket mat. Några favoriter:
Pasta med rökt lax. 
Snabbrecept: Gör en sås av creme fraiche, lite vin, fiskbuljong och grönsaksbuljong, torkad dill. Blanda i rökt lax skuren i bitar. Blanda direkt med nykokt färsk pasta och servera med avokado. Jättegott!
Chevrekyckling med citron, verkligen gott!

För att kompensera all denna mat sportade vi också en massa... Eh nej nu ljuger jag verkligen men vi gick en jättefin (och även ganska snabb och lång) morgonpromenad en dag. Var jättemysigt!

Och så shoppade vi lite också. Nästan likadana kavajer :) Men de var väldigt fina så det var ok tycker jag. Här modellar mamma sin :)

Det var väl inte en dålig bilduppdatering? Nu måste jag sova! Har ju hunnit bli sent och batteriet i laptopen håller på att dö så bäst att jag slutar. A demain!

1 kommentar: