tisdag 25 maj 2010

En minisemester

I helgen gav vi oss som sagt iväg på en liten minisemester till Parc Mercantour, en nationalpark ungefär 10 mil härifrån. Söndag morgon tog vi motorcykeln och gav oss tillsammans med ett par vänner iväg norrut. Det blev en trevlig om än lite regnig resa och vi hann till och med besöka en extra liten stad innan det var dags för vårt slutmål...trodde vi! Det visade sig nämligen att hotellet jag bokat inte alls var i den lilla by som jag trodde, inte ens i närheten! Hotellet låg istället på toppen av en "kulle", visserligen bara 12 km från den lilla byn men dessa 12 km var snarare höjd än längdmeter på serpentinvägar och temperaturskillnaden mellan byn och hotellet var hela 10 grader!!

Jag kan erkänna att jag kände mig lite tveksam när vi först såg vår sovplats men det hela visade sig bli en mycket positiv upplevelse. Gästfriheten gjorde att det nästan kändes som att vara i ett annat land. Vilka trevliga människor man hittade där uppe på berget! Och härligt med den friska bergsluften! Och vilken utsikt! Och inte att glömma, riktigt god mat! Från att ha varit mycket tveksam till mitt val kan jag nu säga att jag skulle återvända utan tvekan!

På söndagsmorgonen vaknade jag tyvärr med feber :( så den planerade hikingen fick vi ställa in. Efter en ipren piggnade jag dock till så pass att vi kunde ta motorcykeln och åka upp på en av bergstopparna vilket innebar en fantastisk utsikt! Jag älskar verkligen berg, det är något så mäktigt över att se bergskedjorna breda ut sig en efter en. En frihetskänsla!

Och ja just det! En överraskning var att det där uppe på berget fanns fullt av gullvivor och även blåsippor! Jag som trodde att detta var typiska svenska blommor...

Här kommer en liten bildbomb :)

Matsäck såklart, goda wraps!

På väg! Jag längst till vänster

Utsikt från vårt hotellfönster

Minihike första kvällen, otroligt vackert bakom även om man inte riktigt ser...

Middag på hotellet. Tror detta kan sägas vara fransk husmanskost. Jag måste säga att jag föredrar detta utan tvekan framför kalops eller bruna bönor...

På väg uppför berget hittade vi blåsippor...

...och massor gullvivor! Har aldrig sett så många, de var överallt!

Nästan på toppen

Utsikt ner i en dalgång från toppen. Det är svårt att fånga på bild hur vackert det var.

Också från toppen men utsikt åt ett annat håll. Det var fortfarande fullt med snö på alperna och det var till och med en del snö kvar även där vi var!



1 kommentar:

  1. Tjusigt! Vi blir sugna på att vandra i Alperna. Hoppas att du mår bättre. Kram Anna o pappa

    SvaraRadera