söndag 20 februari 2011

Hur mycket ar det okej att betala for en sang?

Eftersom vi for narvarande hyr en moblerad lagenhet innebar att kopa lagenhet for oss aven att kopa ett komplett set med nya mobler. Den formodligen viktigaste mobeln att inforskaffa enligt mig ar sangen. Jag har sedan jag var liten dromt om att ha en riktigt bekvam sang, helst en Hastens sang, och kan helt arligt saga att det ar en av de forsta sakerna jag skulle kopa om jag vann en massa pengar. Man spenderar ju faktiskt en tredjedel av sitt liv i sin sang sa ar det inte viktigt att den ar bekvam da?

Pojkvannen forstar inte riktigt min passion for sangar men han inser i alla fall hur viktigt detta ar for mig och later mig darfor styra och stalla som jag vill. Sagt och gjort spenderade vi saledes gardagen med att provligga diverse potentiella sangar och darav min fragestallning hur mycket ar det egentligen okej att spendera pa sin sang?

Det jag vet ar att jag inte vill ha en IKEA sang. Har testat dessa ett par ganger och kan bara konstatera att jag inte tycker att IKEA gor skona sangar (och da ska ni veta att jag ALSKAR IKEA i storsta allmanhet sa jag skulle inte saga detta om jag inte verkligen tyckte sa). Vi vet aven att vi vill ha en resarmadrass istallet for en mousse eller latexmadrass vilket ar de vanligare alternativen har nere. Sangen bor aven ha dimensionerna 160 x 200 cm. Det ar nu det svara borjar, att hitta den ratta sangen!

I Sverige har man ju oftast en madrass och sedan en baddmadrass ovanpa denna. Sa verkar det inte vara har. Istallet har sjalva madrassen ett mjukare lager innan resaren kommer. Resarbottenmadrass existerar inte heller, man maste darfor kopa en madrass plus en separat "sommelier" som man satter sangen pa (typ som en hard ribbotten med lite svikt). Ni kanske forstar sjalva att det blir dyrare att kopa tva saker an bara en? Det verkar i alla fall sa...

Sa igar da, vi provade sangar och forsokte kanna om de gav stod, om ryggraden lag rakt, om de var lagom mjuka etc etc. Jag vill ha en sang som ar mjuk och mysig men ar samtidigt livradd for att kopa en sang som ar for mjuk sa att man far ont i ryggen. Efter mycket provande tror jag att jag hittade en sang som jag gillade...vilket naturligtvis var den dyraste av allihopa!

Det ar valdigt latt att bli fartblind nar man haller pa att kopa mobler och man bara okar lite i pris dar, och lite till i pris har. Var ursprungliga sangbudget var 1200 euro. Sangen vi hittade igar kostar 1600 euro. Sa nu fragar jag, ar det okej att betala sa mycket for en sang eller ar det helt galet? Och hur kan jag vara saker pa att sangen verkligen ar den skonaste som gar att hitta for det priset???

3 kommentarer:

  1. Fin du var i går... häftigt!

    Kul att få inreda sin egen lägenhet! En bra säng är viktigt! Mjuk eller hård är en smaksak! IKEA Sultan är prisvärd och "bäst i test"! Köp INTE två 80 eller 90 sängar! Spåret mellan dem blir äckligt (hår, damm, kvalster m.m.) o spåret känns även med bred madrass på! Det bästa är en hel madrass på 160 cm, det gillar jag! Inte bredare! Sen ett stort täcke tillsammans! Sängarnas Rolls Royce är en Hästensäng! I den sover du gudomligt! Lovar! Vi har en DUX, testa så får du känna efter!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Förstår om du inte fattar nåt då Anna läger ut texten om "spåret". Hon menar glipan mellan två bäddmadrasser som ligger bredvid varandra.Det låter lite dyrt med 1600 Euro men jag tror det är vad man får räkna med om det ska vara lite kvalitet och betydligt billigare än en Dux-säng idag. Och en skön säng är ju A och O. För övrigt så förstod inte jag riktigt din förklaring till hur de franska sängarna är konstruerade. Kram Pappa

    SvaraRadera
  3. Hehe jo jag fattade faktiskt vad Anna menade med spåret för vi har samma problem med vår nuvarande säng så det blir helt klart en hel 160 säng. Här kan du se vad jag menade med hur sängar ser ut (bild övre högra hörnet)http://www.maisondelaliterie.fr/collections
    Tack för tipsen! kramar

    SvaraRadera