onsdag 9 februari 2011

Spenatsoppa!

Denna soppa blev både gårdagens och dagens middag. Detta recept har jag hämtat från PT-Fia och det kvalificerar att publiceras även här tycker jag då det är ett recept som är nyttigt, snabbt och enkelt att laga, gott och även billigt! Kan ju inte bli bättre eller? Till och med pojkvännen, som var vääldigt skeptisk när han såg soppan och som inte är överförtjust i spenat, gav soppan betyget "Jag måste säga att för att vara spenat så var detta faktiskt förvånansvärt gott".

Så här gör man:
- Grovhacka en lök och två vitlöksklyftor
- Fräs tillsammans med två smulade grönsaksbuljongtärningar
- Tillsätt fryst spenat (jag tog 5 klumpar om ca 7x5x4 cm) och fräs med några minuter (gör inget om det inte tinar)
- Häll på 1-2 liter kokande vatten (om du är lat som jag och vill att det ska gå snabbt alltså, annars kan du hälla på kallt vatten och vänta på att det kokar upp). Vattenmängd får man känna av beroende på vilken konsistens som önskas på soppan
- Tillsätt 3-4 msk creme fraiche
- Krydda! Jag tillsatte lite timjan, lite mald spiskummin och lite kardemumma, det fungerade
- Låt koka ihop ca 10 minuter
- Om du har använt hel fryst bladspenat så mixar du även soppan innan den äts
- Färdigt! Att servera med tex stekt fisk eller äggmacka och en klick creme fraiche. Njut!

2 kommentarer:

  1. Denna brukar jag göra! Den är supergod! :)

    SvaraRadera
  2. Ah verkligen!? Hur kryddar du? Skulle behova lite tips for tyckte det var svart att veta.

    SvaraRadera