tisdag 1 februari 2011

Pengar

Mycket den senaste tiden har handlat om pengar hos oss. Det ar liksom ett valdigt viktigt amne nar man haller pa och kopa lagenhet. Hur mycket pengar har man rad att betala per manad egentligen? Hur mycket pengar ska man lagga i handpenning? Vilka banker ger den basta rantan? Vi har gjort budgetar over hur mycket vi spenderar per manad och hur mycket vi kan betala om vi aven ska kunna spara lite grann.

Vi har aven tankt pa lite framtida scenarion, som barn och sadar. Vi planerar INTE barn just nu, men det ar klart att det finns i planerna over de narmsta aren. Och att ha barn i Frankrike ar dyrt det visste jag. Men jag visste eller ville kanske inte forsta precis hur JATTEDYRT det ar! Anledningen till att jag nu har forstatt, pa riktigt, ar att jag stotte pa en svensk van i korridoren som just kom tillbaka fran ett ars mammaledighet. Hon forklarade for mig hur det fungerar i Frankrike sa nu tanker jag forklara for er:

- Du har 4 manaders betald foraldraledighet (fast under dessa manader har du 100 % ersattning)
- Du har sedan 5 manader till da du far den stora summan av 500 euro per manad
- Ett dagis kostar, hall i er nu, ca 750 euro per manad, detta efter avdrag, du maste lagga ut ca 1300 euro per manad for att sedan fa pengar tillbaka en till 8 manader senare
- Du far en skattelattnad motsvarande en halv skatteinkomst ( alltsa 25% mindre skatt totalt for 2 personer) --> det ar inte tillrackligt for att kompensera...
- Nar barnen ar 3 ar borjar de i skolan sa da behover man inte betala detta langre, puh!

Sa ja sa bra ar det har. Blir ju sugen pa att skaffa en massa barn med en gang. Ekonomisk ruin here I come liksom... Nej jag skamtar. Pa nagot satt ska det val ga. Folk far ju barn har. Men oj lite panik kanner jag allt nu. Maste hem och kolla in mina kalkyler igen och halla tummarna for en rejal loneokning ;)

7 kommentarer:

  1. Ja du... inte konstigt att barnafödandet är så lågt i Frankrike! Njut av livet på Rivieran o alla resor med jobbet... sen tycker jag att ni flyttar hit =)

    ps. då får ni barnvakt gratis också ds.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag ska INTE bli mamma i Frankrike :) Å andra sidan är USA inte mkt bättre...en dagisplats kostar runt 1000 dollar per barn, så det blir ju liksom samma som i Frankrike. Och dessutom får man 2 veckors obetald ledighet kring födelse av ens barn. Kan knappt vänta, not :p

    SvaraRadera
  3. hahaha nej villkoren i USA far ju faktiskt nastan den "fantastiska" 4 manaders foraldraledigheten i Frankrike att verka bra. Fast vi ska inte glomma, lakarna har rekommenderar forstas starkt att man tar minst en av dessa manader INNAN man har fott barnet oavsett om man mar jattebra sa egentligen ar det bara 3 manader man har efterat...Suck, ibland undrar man varfor man valjer att komplicera det sa for sig nar man kunde ha bott/stannat i Sverige? Men det ar klart utlandet har ju manga andra fordelar och pa nagot satt klarar ju folk har av det sa det ska val vi ocksa gora ;)

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna, Nu har jag hittt din blogg:). Jag bor ju i Australienoch har ar det val typ samma problem runt att skaffa barn. Eftersom dagisavgifter motsvarar typ en utan foraldrarnas inkomst ar en av foraldrarna (mamman) ofta hemma fru vilket inte ar nat jag vill vara. Tanker oxa som dig ibland med varfor man skulle komplicera allt och inte bara stannat i Sverige. Men a andra sidan tank sa mycket kul man skulle ha missat i sa fall!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej Emelie!
    Vad roligt att du har hittat hit samt att du lamnar en kommentar, blir glad :)

    Och ja jag haller med, man skulle ju ha missat sa mycket annars sa det ar vart det i alla fall. Bara att man undrar over systemen ibland. Visst Sverige ar ju extremt bra for att fa barn sa det ar val for mycket att begara men ett mellanting mellan superbra och helkasst borde man ju kunna fa tycker man ;)

    kramar

    SvaraRadera
  6. Ja fattar inte att nästan alla länder är så sjukt mycket efter när det gäller den frågan. Haha jag sitter ibland och gråter för att jag tänker att jag kommer missa allt bra med Sverige trots att jag inte har några planer på barn just nu och inte ens vet hur planen skulle bli om vi bestämde oss för att skaffa barn. Vad kan jag säga, jag är en worrier :)

    SvaraRadera
  7. Hehe känner igen det där. Vi hade en kris för två dagar sedan då jag gjorde ett litet dramatiskt panikutspel (hm hm) mot min pojkvän efter att ha fått reda på dessa regler: "Fattar du huuuur dyyyyyrt det är att ha barn här, vi kommer bli FAAATIGA! Jag får paaaaaniiiik! Det här kommer ju inte att gååååå! etc etc" (och nej vi planerar heller inte barn just nu ;) )

    SvaraRadera