fredag 18 februari 2011

Roma

Ja eller Rom da som vi sager pa svenska. Nu ar det exakt en vecka sedan jag satt pa flygplatsen och vantade pa att kliva pa mitt plan som skulle ta mig mot Italien, Rom och mina tva broder. Vi hade en riktigt bra helg tillsammans sa jag tankte att jag skulle dela med mig lite av vara upplevelser och jag tror att detta gors bast genom lite bilder :)

Bade jag och bror K akte alltsa till Rom for att mota bror P som for narvarande bor dar och pluggar Italienska. Vi blev valdigt glada nar vi sags...

...och pa den har bilden har vi hunnit bli annu gladare med hjalp av vissa mangder alkohol som konsumerades forsta kvallen vilket mojligtvis kan anas av bror Ks overentusiastiska min och min nagot dimmiga blick :)

Forsta kvallen var alltsa tillagnad fest och blev med andra ord ganska sen men ar man bara i Rom en helg och traffar man bara sina broder nagra ganger om aret sa kan man ju inte sova bort tiden. Sa redan klockan tio morgonen efter satt jag och K redo i hotellets frukostmatsal och vid strax efter elva begav vi oss alla tre ivag for att upptacka Rom tillsammans. (Det ska har tillaggas att mina broder ar ganska mycket yngre an vad jag ar sa vi kan saga att pa lordagen var P piggast = yngst, K nast piggast = mittenbror och jag = hm en ipren och en fet pizzabit senare var jag typ inte helt dod ;) )

Men upptacka Rom var det ja. Vi hade tur med vadret och speciellt bror K som bor i Sverige var smatt lyrisk over att kunna promenera runt i t-shirt nar solen var framme. Vi hann med en hel del under lordagen:

Vi borjade dagen vid spanska trappan. Baserat pa kommentaren ovan notera vilka som har solglasogon ;)
Vi samlade energi och gick upp for trappan mot Villa Borghese, en stor och vacker park i Rom. Pa vagen dit mottes vi av vacker utsikt over Rom och Peterskyrkan.

Sa jag att det var ganska varmt? :) 

Fortfarande pa promendad. Ar vi inte sota? :)

Da jag garna vill atervanda till Rom kastade jag saklart ett mynt i den otroligt vackra fontanen Fontana di Trevi. Detta kravde viss koncentration vilket kan ses pa bilden ;)

Efter att ha gatt och gatt och gatt en hel dag (shopping for mina broder, jag fick bara ha 5kg handbagage samt har precis kopt lagenhet sa kors i taket shoppade jag inte alls!) var vi annu trottare an vad vi var nar vi borjade. Tur da att vi skulle till Roms basta pizzeria och ata pa kvallen! Det var P som hade fatt tipset och det var tur det for restaurangen sag inte mycket ut for varlden sa vi hade garanterat inte gatt dit om vi inte hade vetat. Vi hade hort att man var tvungen att vara dar nar de oppnade for att fa plats sa vid 17.45 stallde vi oss och koade. Vi var till en borjan helt ensamma och borjade tvivla pa om det verkligen var sant som P hade hort men nar klockan narmade sig 18.00 fick vi sallskap och nar det val var dags for oppning vid 18.30 ringlade sig kon lang bakom oss och fortsatte sa hela kvallen!
Forst i kon!
MAAAT!!! (Ni kan ju doma sjalva av mina broders miner om pizzan var god eller inte)

Efter pizza och Tiramisu och vin pa det och med en hel dags promenerande i benen var jag och K sa trotta att vi bestamde oss for att ga hem och sova (i 11 timmar!). Den yngre generationen = P fortsatte dock ut for avskedsfest for sina vanner sa pa sondagen var det faktiskt han som var trottast.

Pa sondagen var vi akta turister och besokte Vatikanen. Jag har varit dar en gang tidigare och Peterskyrkan ar den enda kyrka jag nagonsin besokt som har gett mig gashud. Den ar sa stor och otroligt vacker!
Sa har glada var vi att vara dar!:
Och naturligtvis, som de hangivna kristna vi ar, sa tajmade vi ju in vart besok sa att vi fick en chans att se paven ;)
(Har maste jag visa hur otroligt bra min kamera ar. Med blotta ogat syntes paven bara som en liten prick. Pa bilden till hoger har jag tagit ett kort med hogsta zoom. Bilden till vanster ar sedan en zoom av den zoomade bilden. Jag var sjalv helt imponerad nar jag sag att man ju faktiskt kan se att det ar 
paven pa bilden!)


Men for att vara helt arlig sa hade vi ju inte planerat vart besok pa Vatikanstaten sa att vi skulle kunna se Paven, det var bara en slump. Dock kan jag rekommendera att besoka Vatikanstaten just klockan 12.00 pa en sondag for eftersom Paven da haller tal star alla manniskor och vantar pa torget istallet for att sta i ko for att ga in i Peterskyrkan. Vi kom alltsa in med en gang utan att koa. Ungefar en timme senare nar vi gick upp i Peterskyrkans kupol  sa var kon for att komma in i kyrkan lang som ni kan se pa bilden.  

Det ar helt klart vart klattringen att ta sig upp i kupolen men betala inte for hiss, det ar inte vart det tar bara mer tid och ni maste ga i trappor i alla fall, det ar 500 trappsteg men det ar inte sa jobbigt som det verkar. Eller sa ar jag bara ganska valtranad, vet inte hehe. Har ar vi hogst uppe pa toppen med utsikt over Rom.
Dar uppe var vi:

Efter Vatikanstaten borjade det bli dags att bege sig mot vara respektive flygplatser. Vi hann dock med att fa i oss en andra glass pa vagen dit (Italiensk glass ar formodligen den godaste glass som finns!) och sedan begav vi oss nojda och glada och ganska trotta hemat igen. Jag mot Frankrike och K mot Sverige. Helgen kan sammanfattas som mycket mycket lyckad! Tack for en toppenhelg K och P!!!

2 kommentarer:

  1. En underbar stad! Förstår att P inte vill komma hem till sommaren! Kul att se hur fina bilderna blev med din nya fina födelsedagskamera!
    KRAM Anna o pappa!

    SvaraRadera
  2. Coolt att besöka Vatikanstaten! Peterskyrkan skulle jag verkligen vilja se!

    SvaraRadera