lördag 12 mars 2011

God fransk snabbmat!

Har tyvärr ingen bild men eftersom jag nu äter denna rätt för tredje gången på 24 timmar och fortfarande tycker att det är supergott så bör den ändå nämnas tycker jag.

Det jag lagar är en crepe complete. Väldigt enkelt då man här kan köpa färdiga pannkakor gjorda på mörkt mjöl så kallade crepes sarrasin. Lägger en sådan crepe i en teflonpanna och värmer lite och lägger sedan i en stor skiva skinka, knäcker ett ägg och strör över ost samt ett par klickar gorgonzola/mascarpone ost (detta är min nya passion, fruktansvärt gott, passar fantastiskt på pepparkaka). Sänk värmen till ettan, lägg på ett lock och låt värmas tills osten smält ca 2 min. Vik ihop och njut!

Ungefär så här ser det ut fast med en mörk pannkaka, och glöm inte gorgonzolan!

Så här ser gorgonzola varvat med mascarpone ut, magiskt gott!

4 kommentarer:

  1. Mums ser smarrigt ut! Kul med din utmaning... jag älskade idrotten i skolan! Jag har också alltid varit en tävlingsmänniska o gillar att vara i centrum! Tror det kan ha betydelse varför vi bloggar ;)

    Jag var aktiv friidrottare, längdhopp, 110m. häck och 100m. Vann Norcopiaden (skoltävlinar i N) flera gånger =) Sen var jag med i NGIF, (Norrköpings gymnastikförening) barr och bom var favorit! Kan längta tillbaks till mina ungdomsår!
    Lotta o jag har suttit o tittat på melodifestivalen! far din har jour o op. Längtar tills vi ses, ska bli så kul att få hjälpa er o få svettas på stranden!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Den osten är hur god som helst. Jag har säkert ätit den i 15 år kanske. Jättegod bara äta med sked. Det gör väl inget om Du äter denna maträtt för tredje gången idag bar det är mat. Eller hur?
    Jag älskar nu när jag verkligen kommit igång med min träning och haft tid att få tillbaka ALL inspiration. Idag ett Core pass.Ska ta en promenad strax i rask takt. Jag har nog aldrig varit så klar med att lyckas med att få en tränad kropp som nu. Äter 3 mål och 2 mellanmål på en dag. Försöker undvika snabba kolhydrater men tar en grov knäcke på morgonen. Det där med att äta var tredje timme är klokt. Äta rätt. Använder proteindrink ibland på em som mellis eftersom det är ett par timmar innan kvällsmat. Att banta med dessa drinkar är ett konstigt sätt. Det är ju bara att skjuta problemen framför sig.
    Jag jobbar sjukt mycket just nu mem det är ett härligt liv jag lever . Mår som en prinsessa på alla sätt .Imorgon kommer sockerpotten hem. Jag längtar. Hämtar honom på Arlanda vid 16.30. Gud vad jag ska pussa och krama honom. Igår dömde Stig 2 fotbollsmatcher i div. 2 på Parken. 62 år och springer som en galning på plan i 2 matcher!!!!!!!!!!!!!!!Det är 45 min x 2 EN MATCH sedan detta ggr 2. Han fysar ju 3 ggr /v på jobbet medolika aktiviteter ex. innebandy,spinnig,Kettlebells,fotboll etc etc. Motion är ingen överdrift i måttliga mängder.
    Puss och kram och ha en underbar dag.
    Kram kram/ Carina

    SvaraRadera
  3. Anna: Ja jag tror du kan ha en liten poang dar nar du drar en parallel mellan bloggande och att vara i centrum hehe. Haftigt att du var sa sportig, jag visste inte det, jag ar imponerad!

    Trillingnoten: Ja jattegott och tar bara 5 minuter att tillaga, helt perfekt! :)

    Carina: hehe ja jag tankte faktiskt pa dig nar jag skrev om osten :) Roligt att du kanner att du kommer igang med traningen! Det ar nar resultaten borjar komma som det ju blir riktigt roligt och det ar en valdig kick att kanna att man blir starkare och starkare :)Jag har precis kunnat atervanda till gymmet efter att ha varit forkyld i en vecka, det var helt underbart, alskar det!

    Ha en riktigt bra dag och helg! kramar

    SvaraRadera