fredag 4 mars 2011

Mat, mellanmål och protein

Jag fick en fråga angående vad jag äter till mellanmål och om jag har några bra tips på vad man kan äta till mellanmål för att få i sig tillräckligt med protein. Sanningen är att nej jag är absolut ingen expert på detta och jag vet egentligen inte om jag har några riktigt bra tips. Men...jag är väldigt intresserad av ämnet så lite har jag kanske snappat upp i alla fall. Därför kommer här ett inlägg om hur jag äter :)

När man tränar mycket behöver man äta ganska mycket protein och det är inte helt enkelt att få i sig allt som behövs. En person som tränar mycket behöver 1.5-2 gram protein per kg kroppsvikt och dag, för mig innebär det att jag behöver minst 95 gram protein per dag. Hur lyckas jag med det? (och lyckas jag egentligen?).

En typisk matdag (inte en helg) för mig ser ut ungefär såhär:

Förfrukost (hemma 07.30): En kopp kaffe med mjölk samt lite jordnötssmör :) =>ca 3 gram protein

Frukost (på jobbet 09.30): Fruktsallad gjord på 1/2 banan, 1/2 apelsin, 1/2 äpple, 1/2 dl bär serverad med 100 gram keso som jag blandar med kesella och ca 7 gram proteinpulver  plus 6-7 mandlar => 11+2+5= 18 gram protein

Mellanmål (11.00): Ett äpple (typ inget protein) alternativt 1/2 swebar proteinbar = 15 gram protein

Lunch (14.15): 140 gram tonfisk, 60 gram ris, 1 ägg =>33+9+5=47 gram protein

Mellanmål (16.30): Ca 7 mandlar, en banan alternativt ett äpple, om träning på kvällen 1/2 swebar =>2 till 15 gram protein

Efter träning (20.00): Proteindrink 25 gram =>20 gram protein

Middag (21.00): Varierar mycket. Består ofta av en proteinkälla samt lite kolhydrat och mycket grönsaker. Stor portion dock!

Så hur gick då detta. Om vi inte räknar med middagen så fick jag här i mig 3+18+15+47+2+20= 105 gram protein! Inte illa, jag ligger rätt så bra till alltså! :)

Notera även att jag äter nästan hela tiden. Jag vet inte om detta är bra eller dåligt. Det sägs ju att man ska äta var tredje timme. Jag äter snarare var 2.5e timme. Men det verkar fungera ganska bra för mig. Jag tränar ju mycket så alltså förbränner jag även rätt mycket verkar det som. (I ärlighetens namn ska jag även erkänna att förutom det som står skrivet ovan så slinker det nästan alltid ner ett antal godisbitar också, speciellt på kvällen. Jag försöker sluta med detta men har lite halvdålig motivation eftersom jag ju i vilket fall håller den vikt jag trivs med trots godis)

Så detta är alltså hur jag gör. Och baserat på detta här kommer alltså även lite tips på vad jag tycker är bra mellanmål:

Snabba:

  • 1/2 Swebar (jag måste dela dem i förväg och bara ta med mig en halv för annars äter jag upp hela...)
  • Proteindrink (minus för att man oftast är mer sugen på att äta en att dricka dock)
  • Osaltade nötter tillsammans med en frukt
  • Banan (inte mycket protein men jag tycker det går väldigt bra att träna om jag har ätit en banan ca en timme innan, bra mättnad och energi)
  • Kokt ägg (ganska enkelt att ta med, lite knepigt att äta utan att se helknäpp ut, inte jättemättande tycker jag så måste i sådana fall kombinera med en frukt)
  • En sked jordnötssmör (Detta tar jag vid akut hunger typ när jag kommer hem från jobbet och jag ska laga middag men måste ha något nu nu! Inte jättenyttigt kanske men det mättar bra, ger energi och innehåller relativt mycket protein så jag tror inte det är jättedåligt heller?)


Lite mer avancerade (sådana som jag önskar att jag hade tid med och möjlighet att göra)

  • Havregrynsgröt gjord på 1/2 dl havregryn (annars blir jag för mätt)
  • Keso blandat med frukt (mums men kräver tillgång till kyl)
Saker jag nästan aldrig äter
  • Mackor och smörgåsar. Ganska värdelös mat tycker jag om man inte äter riktigt grovt bröd. Annars är det ju som att äta luft. Jag är hungrig nästan omedelbart igen. Jag har för övrigt aldrig varit ett stort fan av smörgåsar. Något min stackars mamma fick erfara då jag var liten och aldrig någonsin nöjde mig med bara mackor på kvällen hehe.

Så här gör alltså jag, hur gör ni?

Mums, det är gott att äta!

5 kommentarer:

  1. Men hjärtat du äter ju ingen mat! Men jag litar på dig att du kan det här bättre än jag! Du har koll på vad du behöver.
    Jag äter fyra gånger per dag. Mycket frukt o 2 l vatten, 4 koppar kaffe m mjölk under en dag!
    07.00 havregrynsgröt m mjölk o bär, två ägg o rött te.
    11.00 skollunch 1/4 protein, 1/4 kolhydrater, 1/2 grönsaker.
    15.00 olika mellanmål
    19.00 middag som lunchen
    Kopp grönt te.
    Jag rör mig inte en bråkdel av vad du tränar, men jag är ju ingen ungdom längre precis :) Mitt mål är gymmet två gånger i veckan o promenader varje dag!
    KRAMAR Anna
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Tycker du inte? Jag som tycker att jag äter hela tiden! För att förtydliga lunchen så 60 gram ris är alltså okokt (jag tror det är vad som är en portion? Är annars 3/4 dl okokt ris) plus att glöm inte att jag inte skrivit ut middagen vilken är stor portion av något av recepten som man hittar här på bloggen. Till middag äter jag lika mycket som F, till lunch lite mindre men jag äter å andra sidan många fler mellanmål än vad han gör. Mellan tummen och pekfingret tror jag att jag ligger på ca 2500 kcal om dagen och mer än så på helgerna.
    kramar! :)

    SvaraRadera
  3. Vad bra! Tack för det! Jag är själv så himla dålig på att mäta och veta hur många kcl jag får i mig :) hehe...
    Jag brukar också äta avokdao med räkor ibland till mellanmål. Ganska gott. Keso är en favorit med saker till. Keso smakar olika beroende på vad man har till, det är fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. Jo du äter ofta men när jag ser kaffe o jordnötssmör till frukost och bars o pulver då ser jag lite rött! Jag är mer gröt, grovt bröd o groddar! Jag vet att du har koll på det där o det syns på din kropp också!

    Tredje Kramen! Anna

    ps.tack för gullig kommentar, mår lite bättre nu men sjukt trött ds.

    SvaraRadera
  5. Anna: Jo det förstår jag men jordnötssmör och bars plus pulver är bara sånt som jag äter utöver den vanliga maten. Äter lite jordnötssmör hemma för att få energi men äter sedan den riktiga frukosten på jobbet, äter bars och pulver runt träning men det ersätter aldrig vanlig mat utan är bara ett tillägg som är smidigt att ha med sig till jobbet och så. Skönt att höra att du mår bättre, kramar!

    Trillingnöten: Ja avokado är ju också ett bra tips. Testa grovt bröd med keso och avokado utan någon extra krydda, himmelsk kombination!

    SvaraRadera