onsdag 30 mars 2011

Kyckling i jordnötssås

Jag är extremt oinspirerad just nu så tänkte lägga in ett recept istället. Testade detta igår, jättegott! Recept med vissa modifikationer från Molly's hälsoblogg

Rör ihop i en gryta:
- 2,5 dl matlagningsgrädde alt lättcremefraiche alternativt en blandning av båda om ni inte har tillräckligt av en (det var vad jag gjorde)
- Två stora matskedar jordnötssmör
- Lite citronsaft (lite mindre än saften från en halv citron)
- Lite flytande honung (en tsk ca)
- En nypa socker
- Ett par teskedar sambal oelek (efter tycke och smak)
- En smulad kycklingbuljongtärning
- 1 dl vatten

Låt koka upp så att allt löser sig.

Vid sidan av skär i bitar:
- ett par kycklingfileer (räkna en per person)
- Ett äpple
- En banan (i skivor)
- Två vitlöksklyftor

Fräs detta tills det får färg och tillsätt sedan till grytan med såsen. Lägg på ett lock och låt småputtra ett tag till kycklingen är färdig.

Här är egentligen rätten färdig och kan serveras med ris. Strö gärna lite jordnötter eller cashewnötter över.

Vi var trötta på ris så istället kokade jag ett paket nudlar samt lite blomkål och morötter och blandade i detta i grytan. Jättegott och vad som jag beskriver ovan inklusive ett paket nudlar åt vi då upp på två personer. Detta är verkligen lyxmat och jag kommer bjuda gäster på detta. Mums! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar