söndag 20 mars 2011

Vad är det som är så roligt?

Jag får ibland frågan vad det är som är så himla roligt med att träna? Vad är det som får mig att fortsätta och gång efter gång prioritera bort andra aktiviteter för att hinna med att gå till gymmet och svettas? Den här frågan har väldigt många svar; känslan av att röra sig till musik, att tävla med sig själv, endorfinkicken man får, vännerna som finns där och såklart även mer ytliga faktorer så som vikten att röra på sig för att hålla vikten och kunna äta vad man vill (denna faktor var rätt stor när jag började träna på gym men får nu allt mindre betydelse då jag väldigt sällan tränar för att jag måste, nästan alltid är det att jag vill).

Men det finns en ytterligare faktor till att jag älskar att träna som jag tänkte skriva lite om idag. Och det är känslan av att kroppen orkar. Det är väldigt häftigt att känna att man kan pressa sig och kroppen protesterar inte utan den spelar med och svarar på alla ansträngningar. En känsla av kroppskontroll och kraft som jag tycker är riktigt häftig! Jag kom att tänka på detta idag då jag gav mig ut på en powerwalk i ett ganska högt tempo. Hann med att gå 7.5 km på 55 minuter vilket jag tror är rätt snabbt? Men då jag gick där, så snabbt jag bara kunde hela tiden, så blev jag inte trött och flåsig, inte alls! Visst mot slutet började jag bli lite seg i benen på grund av en fruktansvärd träningsvärk som jag har sedan ett pass tidigare i veckan men då det gällde konditionen var det inte ens en utmaning. Ur träningssynpunkt kanske detta inte är idealt för man bör ju få upp pulsen och flåset när man är ute och går och jag kan verkligen rent teknikmässigt inte pinna på snabbare än vad jag gjorde idag så det får väl bli jogging från och med nu. Men det var riktigt häftigt att känna att jag nu är såpass i form att jag kan gå så snabbt jag bara kan i nästan en timme utan att bli trött! Och det är denna känsla av sin kropp som jag älskar! Den kan komma som idag då man är ute och går och känner hur alla muskler arbetar med en, eller så kommer den på ett styrketräningspass då man helt plötsligt kan lyfta en tyngre vikt än tidigare. Det är känslan av att känna hela sin kropp, allt på kroppen är aktivt och man har kontroll på precis allt. Det finns ingenting som bara sladdrar med, allting kontrolleras och jobbar för samma syfte. Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre än så, jag hoppas att ni förstår.

Så nu ska jag gå iväg och lyfta lite vikter på gymmet bara därför! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar