lördag 12 mars 2011

I mina öron när jag tränar

Vi fortsätter med 30-dagarsutmaningen med ämne nummer två.

Jag har i ett par tidigare inlägg skrivit om hur oerhört musikberoende jag är. Hur jag lyssnar på musik nästan jämt och hur musik både ger mig energi och hjälper mig att slappna av. Således lyssnar jag naturligtvis även på musik när jag tränar, jämt! På gruppträningspassen spelas det ju såklart redan musik så där behöver jag ju inte göra så mycket själv men på alla mina andra träningspass är ipoden en trogen följeslagare. Har jag glömt min ipod vill jag nästan inte träna, det känns tomt samt att jag har svårt att pressa mig själv lika hårt om jag inte kan försvinna in i rytmens värld.

Vad jag lyssnar på när jag tränar har väl skiftat lite mellan åren men generellt sett rör det sig om snabb house-inspirerad musik. Jag lyssnar ALDRIG på rockmusik när jag tränar och jag AVSKYR när denna typ av musik dyker upp på gruppträningen. Nej ge mig en ordentlig rytm som jag kan uppslukas av och röra mig till. Jag låter nästan all min träning bli lite dans genom att för det mesta röra mig i samma takt som musiken i mina öron.

Jag kommer ihåg när jag fortfarande gick på spinning och hur mycket jag kunde irritera mig på en instruktör som antingen satte på rockmusik eller ve och fasa 70/80 tals disko (detta är den absolut värsta musik jag vet, "I will survive" vilken verkar vara mångas pepplåt får mig att vilja kräkas) eller som hade bra musik men sedan inte utnyttjade detta utan trampade i otakt. Ett slöseri då musiken ju är där för att pusha dig framåt och hjälpa dig hålla takten!

Har gett denna länk många gånger förut men hoppas verkligen att några av er går in och lyssnar för detta är enligt mig perfekt träningsmusik. Sidan är på franska men ni kan antingen klicka på de två albumen i spelaren i högra hörnet eller kolla på Discographie 2008, 2009, 2010 där ni hittar en mängd olika album. Såklart lite svårt att ha denna musik i ipoden då den bara finns streamad online så detta är ju inte vad jag har i min ipod. Har dock fått många av låtarna som mixarna är gjorda av i mp3 form så det är dessa jag har laddat min ipod med. Gå in och lyssna själva! (Man kan även beställa CDs så om någon skulle vara intresserad kan jag nog fixa).

2 kommentarer:

  1. Där jag tränar kör de Carola o annan dynga, typ 70- o 80-talsdisco! Jag vill ha tung tecnopuls!

    SvaraRadera
  2. Blä! Carola hor inte hemma i en traningslokal! Du far investera i en ipod, jag har en massa musik som du kan fa kopiera om du vill, kramar

    SvaraRadera