onsdag 12 januari 2011

Italiensk bondomelett

Det var länge sedan jag la in något nytt recept i bloggen. Detta har två förklaringar:
1. Jag har haft så lite tid över på senaste tiden så jag har inte hunnit testa så många nya maträtter utan mest lagat vad jag redan kan
2. Då jag har haft så lite tid så har jag, då jag trots allt tagit mig tid att laga något lite nytt och spännande, definitivt inte haft tid att lägga in receptet i bloggen

Men nu blir det i alla fall tillfällig ändring på detta. Igår testade jag ett nytt recept. En sorts ungsomelett men då man gör den i ugnen blir det mer pajkänsla än omelettkänsla tycker jag. Man skulle kunna kalla den en supernyttig paj: utan den onyttiga pajdegen och osten men packad med protein och lagom mängd kolhydrater. Dessutom var den både snabb och enkel att tillaga och går bra att ta med sig ouppvärmd som lunch dagen efter och sist men inte minst, den var riktigt god! Så jag tycker faktiskt att den förtjänar ett recept i min blogg.

Så här gjorde jag:
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Koka 200 gram pasta (torrvikt) halvfärdig i lättsaltat vatten (jag använde fjärilspasta men går säkert bra med vadsomhelst)
  • Strimla 1 liten purjolök, bryt 250 gram broccoli i buketter (jag använde fryst broccoli och tog då ca 10 ganska stora buketter för jag älskar broccoli)
  • Skär 200 gram kokt skinka i mindre bitar (eller valfritt annat kött, i ursprungsreceptet stod det kassler men det tycker inte jag om)
  • Fräs alla grönsaker, skinkan och pastan i smör i en stekpanna, salta lätt
  • Lägg i en smord ungssäker form (detta fyllde för mig en form ca 25x15 cm)
  • Vispa ihop 5 ägg med 4 dl mjölk, smaka av med salt och vitpeppar
  • Häll äggblandningen i den ugnssäkra formen över grönsaker etc och sätt in mitt i ugnen 35-45 minuter (jag har varmluftsugn så då blir det den kortare tiden men man ser när det är klart)
  • Då var det färdigt och ser förhoppningsvis ut ungefär som på bilden nedan :)



1 kommentar:

  1. Tack för den!! Den ska jag testa nån gång. Lite mer spännande än vanlig omelett som jag är så trött på- Den lagar jag då jag inte har fantasi eller ork att ta tag i en riktig måltid...Perfekt och rolig variation!

    SvaraRadera