lördag 8 januari 2011

Proppmätt!

Jag beundrar människor som kan konsten att äta lagom mycket och som liksom alldeles av sig själva, och vad som verkar utan större ansträngning, slutar äta när de är mätta. Även om det de äter är super jättegott. Som barn, barn slutar äta när de är mätta. Jag kommer ihåg att jag gjorde det när jag var liten. För det blir ju inte godare ju mer man äter.

Tyvärr har jag förlorat den här talangen. Nu är det snarare så att så länge som det finns mat framför mig så fortsätter jag att stoppa i mig. Och det är väl ändå försvarbart dagar som idag eftersom vi har varit på en fin restaurang och ätit riktigt god mat, då kan det ju vara svårt att sluta, fast jag skulle lätt kunna göra det även om jag bara åt någonting så simpelt som fiskpinnar, eller pasta med olivolja eller vadsomhelst. Det är med ren viljestyrka som jag får säga till mig själv att sluta för annars fortsätter jag att ta lite till och sedan lite till och lite till tills allting är slut och jag är alldeles för mätt. 

Och ikväll var vi alltså på restaurang, Restaurang Albert 1er närmare bestämt, och jag åt en trerätters meny. Ravioli fylld med tryffel och parmesan till förrätt, Grillad Dorade (stor vit fisk) till huvudrätt och creme brulee till efterätt. Det var supergott! Och som en följd av detta skulle min mage just nu kunna misstas för att den vore gravid i tredje månaden. För jag slutade nämligen inte riktigt då jag var mätt, för det var så gott och då tror jag någonstans ändå att det blir godare ju mer jag får äta.

Men men, någon dag kanske jag lär mig (fast förmodligen inte). Man får se det från den ljusa sidan, att denna tendens att överäta i alla fall kompenseras hyfsat väl av jag är träningstokig :)

Nej nu ska jag däcka på soffan framför en film. Undrar om vi har något godis... (nej jag bara skämtar, så dum tänker inte ens jag vara ;) )

1 kommentar:

  1. Hahaha... din pappa är precis likadan! Han skrapar alla byttor och slickar av alla tallrikar... skojar bara med det sista!

    Nattinatti o kram!

    ps. vi såg en ruggig film "Låt den rätte komma in" på TV. Har du läst boken? ds.

    SvaraRadera