måndag 22 mars 2010

Nationaliteter

Precis hemkommen från en som alltid när jag träffar min väninna mycket mysig och trevlig kväll. Vi drack lite vin, åt lasagnen som jag hade lagat (ganska tidskrävande att laga lasagne tycker jag men det blev gott i alla fall) och pratade en massa.

Boende som vi är i ett land som inte är vårt födelseland och båda två med utländska pojkvänner (alltså inte svenska, svårt att prata om utländsk när man bor i Frankrike) kom vi in på en intressant fråga angående vad som egentligen bestämmer vilken nationalitet du har. Om man föds i Frankrike till exempel så betyder inte det att man är automatiskt fransk om man inte har franska föräldrar. För att få ett franskt pass måste barnet bo i landet tills det är 5 år och sen kan man ansöka om fransk nationalitet. För mig och min svenska vän kändes det ändå rätt normalt enligt logiken att om vi får ett barn så är ju barnet svenskt oavsett var det är fött? Min colombianske pojkvän hade däremot inte samma uppfattning. För honom så kommer man ifrån landet där man är född så till exempel om du har två svenska föräldrar men föds och bor i Frankrike de 5 första åren av ditt liv och sedan flyttar till Sverige så är du fransman och får du frågan om du är fransk så svarar du ja. Min spontana känsla är att en svensk i den situationen istället skulle svara, jag är svensk men jag föddes i Frankrike. När jag funderar närmare på det vet jag egentligen inte varför jag har den här känslan och varför det är så, men det känns ändå konstigt att man skulle kunna ha ett barn som inte kommer från samma land som en själv? Är det ett typiskt svenskt tankesätt (säger detta eftersom min väninna och jag tänkte likadant) eller har vi helt enkelt fel? Är nationaliteten bestämd av det landet du föds i?

Det här blev lite rörigt men det var bara en intressant konversation. Saker som man aldrig ens reflekterat över för de känns bara självklara men så tar du dit en anna person som tycker motsatsen är självklart och plötsligt kan man se att ens så självklara uppfattning faktiskt också är möjlig att ifrågasätta.

Nej nu är det dags att sova. Imorgon blir en lång dag med mitt första möte klockan 7 (!!!) på morgonen. Konferenssamtal med Australien...precis så som jag gillar att börja en ny vecka... Och sen är det träningsdag, bodycombat och kanske lite gym om jag hinner. Har vilat nu i två dagar så känner mig laddad igen :)

Godnatt!

1 kommentar:

  1. Mina barns far är sydamerikan, med de båda är helsvenskar. Mitt ex bror har två barn med en finska, de båda är också helsvenskar. Tror att det blir per automatik där barnet föds o växer upp o går i skolan. Om ni får barn i Frankrike o barnet växer upp där kommer barnet känna sig franskt. Men vi är alla världsmedborgare o det är det viktigaste! Ha en fin dag... Kram

    SvaraRadera