söndag 28 mars 2010

Proppmätt

Jag och pojkvännen har precis ätit upp det här:

Då jag insåg att vi idag på grund av sommartiden skulle få svårt att hinna med frukost, lunch och middag bestämde jag mig för att laga brunch. Det blev morots & kanelbröd med olika pålägg (tomat, sallad, paprika, avokado och creme cheese), pate en croute, scrabled eggs, manchego ost,  youghurt och färsk frukt och till detta juice och kaffe förstås. Jättegott med resultatet att min mage ser ut som om jag vore gravid just nu men det är ok :)

Igår kväll träffade vi lite vänner som hade lagat god thaiinspirerad mat. Jag lärde mig något nytt. I Thailand äter man inte med pinnar som i resten av Asien, istället äter man med gaffel och sked. Bakgrunden till detta var att de Thailändska kungadömet för ett par hundra år sedan blev inspirerade av västvärlden och därför ville äta med bestick, men kniven glömdes bort och introducerades aldrig i landet. Därför äts idag allting med sked och gaffel, även stora köttbitar,  lite opraktiskt kan tyckas?

Hursomhelst, det vi åt bestod inte av stora köttbitar utan av en god gryta med kyckling och röd curry och till efterrätt en hemmagjord creme brulee (kanske inte så jättetypiskt Thailand men jag har ju aldrig varit där till skillnad från mina vänner som lagade maten så vad vet jag ;) ).

Lite bilder från gårdagen:
Jag och kvällens kock

Kocken får rådgivning av professionella kocken

Resultatet!

Vi som var där (det är rätt svårt att hålla ut armen och ta en bild på fem personer, som tur är har jag ganska långa armar så vi kom i alla fall nästan med)

Så här gör man creme brulee

Avslutningsvis en fundering från kvällen.Om man spenderar fem minuter med att diskutera olika sorters olja och vinäger och hur de bäst ska kombineras för att laga mat är man officiellt vuxen då? Jag menar det är ganska långt ifrån ett studentperspektiv... Hjälp hur hände det här? Det var ju ganska nyss jag gick på gymnasiet eller? Vadå,10 år sen, no way...?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar